Κινητοποίηση ΜΚΟ και Παράκτιων Αλιέων για μια βιώσιμη αλιεία

Δημοσίευση: 10.10.2011, 21:32
Τελευταία Ενημέρωση: 11.10.2011, 00:06

Τη Δευτέρα, οργανώσεις παράκτιων αλιέων και της κοινωνίας των πολιτών συγκεντρώθηκαν στις Βρυξέλλες για να διακηρύξουν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Προεδρία του Συμβουλίου, την ανάγκη εφαρμογής μιας πραγματικά βιώσιμης ευρωπαϊκής αλιείας μέσω της επικείμενης μεταρρύθμισης της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ). 160 οργανώσεις από 17 Κράτη Μέλη έχουν υπογράψει τη διακήρυξη πριν από την ακρόαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 11 Οκτωβρίου με θέμα τις επιπτώσεις της προτεινόμενης μεταρρύθμισης της ΚΑλΠ στην παράκτια αλιεία.

 Η Ποσότητα Μετράει ... η Ποιότητα Υπερτερεί 

 
Όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος", η πλειοψηφία των Ευρωπαίων αλιέων ασχολείται με την παράκτια αλιεία, με ήπια αλιευτική δραστηριότητα, χρησιμοποιώντας μία ποικιλία εποχιακών αλιευτικών μεθόδων, με σχετικά χαμηλό αντίκτυπο στη φυσική λειτουργία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων, συνεισφέροντας, ταυτόχρονα, στην παράκτια και περιφερειακή τοπική οικονομία.
 
“Η νέα ΚΑλΠ οφείλει να δώσει ένα τέλος στην υπεραλίευση και να ανταμείψει όσους αλιεύουν με περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, παρέχοντάς τους προνομιακή πρόσβαση στους αλιευτικούς πόρους” υπογραμμίζει η Αναστασία Μήλιου, Υδροβιολόγος, Συντονίστρια Επιστημονικής Έρευνας του Αρχιπελάγους, Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας. “Οι παράκτιοι αλιείς, μολονότι αποτελούν μοχλό κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης για πολυάριθμες τοπικές κοινωνίες, έχουν τεθεί στο περιθώριο της μεταρρυθμιστικής διαδικασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ΚΑλΠ, η οποία εστιάζει στην ποσότητα και όχι την ποιότητα.”
 
Η διακήρυξη καλεί τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εφαρμόσουν μία ΚΑλΠ η οποία:
 
Παρέχει προνομιακή πρόσβαση στους αλιευτικούς πόρους για εκείνους που αλιεύουν με περιβαλλοντικά και κοινωνικά βιώσιμο τρόπο, όπως διευκρινίζεται στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφορικά με την Πράσινη Βίβλο για τη μεταρρύθμιση της ΚΑλΠ.
  
Δεν υποχρεώνει τα Κράτη Μέλη να εφαρμόσουν το σύστημα Ανταλλαγής Αλιευτικών Δικαιωμάτων, αλλά παρέχει μία σειρά εργαλείων για τη διαχείριση της πρόσβασης σε αλιευτικούς πόρους.
  
Περιλαμβάνει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την ανάπτυξη και υιοθέτηση μακροχρόνιων επιχειρησιακών σχεδίων.
  
Θεσπίζει σαφή πρωτόκολλα με σκοπό την αποφυγή διενέξεων ανάμεσα σε αλιείς οι οποίοι στοχεύουν στην εκμετάλλευση κοινών ιχθυαποθεμάτων ή αλιεύουν σε περιοχές με κοινή πρόσβαση. 
 
“Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνουν λόγο για μείωση του ανθρώπινου δυναμικού που εργάζεται στην ευρωπαϊκή αλιευτική βιομηχανία σε ποσοστό 60% για τα επόμενα 10 χρόνια” αναφέρει σχετικά η Αναστασία Μήλιου.  “Και αν δεν αλλάξει η υφιστάμενη κατάσταση, περισσότερο από όλους θα πληγεί ο τομέας της παράκτιας αλιείας. Ήρθαμε στις Βρυξέλλες για να ακουστεί η φωνή μας και να διατυπώσουμε σε όλους όσους εμπλέκονται στη λήψη αποφάσεων ότι μπορούν να επιλέξουν μία περιβαλλοντικά και κοινωνικά βιώσιμη ΚΑλΠ, αν μας αφουγκραστούν.”
 
 
 
Διακήρυξη για την παράκτια αλιεία κατά τη διαδικασία μεταρρύθμισης της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ)
 
 Οι παρακάτω υπογράφοντες οργανισμοί, εκπροσωπώντας παράκτιους αλιείς, αναπτυξιακές και 
περιβαλλοντικές Μ.Κ.Ο. και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, μοιραζόμαστε ένα κοινό όραμα 
το οποίο στοχεύει στη βιωσιμότητα της Ευρωπαϊκής Αλιείας υποστηρίζοντας τη μεταρρύθμιση 
της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ) με τέτοιο τρόπο που να διασφαλίζει την ανάκαμψη 
των ιχθυαποθεμάτων και των οικοσυστημάτων, την προώθηση των καλών πρακτικών, 
την ορθή και δίκαιη διανομή των δικαιωμάτων αλίευσης, που θα βασίζεται σε κοινωνικά 
και περιβαλλοντικά κριτήρια, και μία ισόνομη κατανομή των πλεονεκτημάτων που απορρέουν 
από τις παραπάνω δραστηριότητες.
 
Οι νέες αλιευτικές πολιτικές οφείλουν να ανταμείβουν τις καλές πρακτικές με προτιμησιακή πρόσβαση 
σε αλιευτικούς πόρους, στοχεύοντας στην υλοποίηση προγραμμάτων μείωσης της αλιευτικής 
δυναμικότητας, ώστε να εξαλειφθούν οι καταστρεπτικές αλιευτικές μέθοδοι. Η ευρωπαϊκή αλιεία 
θα μπορέσει, με αυτόν τον τρόπο να πορευτεί σε ένα βιώσιμο μονοπάτι.
 
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναγνώρισε την παραπάνω θέση με την απόφαση που υιοθέτησε 
στην Πράσινη Βίβλο τον Φεβρουάριο του 2010. Η απόφαση επισήμανε ότι, παρά την προνομιακή 
πρόσβαση που πρέπει να δοθεί στις τοπικές αλιευτικές κοινωνίες, τα αλιευτικά δικαιώματα 
δεν πρέπει να βασίζονται αποκλειστικά στα ιστορικά δικαιώματα αυτών των κοινωνιών. 
Παράλληλα, οφείλει να λαμβάνει υπόψη περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια που να καθορίζουν 
ποιος έχει πρόσβαση στους αλιευτικούς πόρους και πώς η χρήση των κριτηρίων αυτών θα μπορέσει 
να διαμορφώσει μία δυναμική η οποία θα οδηγήσει στη βελτίωση των καλών πρακτικών και σε μία 
περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά προσανατολισμένη βιώσιμη αλιευτική βιομηχανία1.
 
Ένα σημαντικό ποσοστό του ευρωπαϊκού αλιευτικού στόλου είναι μικρού μεγέθους με ήπια αλιευτική 
δραστηριότητα, χρησιμοποιώντας μία ποικιλία εποχιακών αλιευτικών μεθόδων σε μία σειρά από είδη, 
με σχετικά χαμηλό αντίκτυπο στη φυσική λειτουργία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων. Η παράκτια 
αλιεία αποτελεί έναν τομέα ο οποίος απασχολεί σημαντικό εργατικό δυναμικό με τις θέσεις εργασίας 
που δημιουργούνται, συντηρώντας οικονομικά και πολιτιστικά πολλές τοπικές κοινωνίες, ενώ 
παράλληλα συνεισφέρει στην προσφορά διατροφικών προϊόντων, εξασφαλίζοντας κοινωνική, 
οικονομική και πολιτική σταθερότητα. Τα παραπάνω αναγνωρίστηκαν στην απολογιστική Δήλωση 
της Ημερίδας που διοργανώθηκε 
το 2009 στις Βρυξέλλες με θέμα τη Μεταρρύθμιση της Ευρωπαϊκής Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής 
και την Παράκτια Αλιεία2, καθώς και στη Δήλωση της La Coruña το 20103, μεταξύ άλλων. 
Ωστόσο, οι ποσοτικές άποψεις που προάγουν τη διαφορετικότητα στις αλιευτικές πρακτικές και 
την ύπαρξη καθεστώτων διαφορετικών ταχυτήτων παραβλέφθηκαν προκλητικά από την Επιτροπή κ
ατά τη διάρκεια διαμόρφωσης του μεταρρυθμιστικού πλαισίου της ευρωπαϊκής αλιείας.
 
 
Οι παράκτιοι αλιείς αναμένεται να περιθωριοποιηθούν στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός υποχρεωτικού 
συστήματος Ανταλλαγής Αλιευτικών Δικαιωμάτων το οποίο πρότεινε η Επιτροπή. Ένα τέτοιο καθεστώς 
θα ευνοούσε τους οικονομικά ισχυρούς παρά τη βιώσιμη αλιευτική δραστηριότητα. Ωστόσο, αν εφαρμοστεί 
δίκαια και συνετά, παραχωρώντας επακριβώς προσδιοριζόμενη πρόσβαση στους αλιευτικούς πόρους, 
ενδεχομένως να βοηθήσει στην ανάκαμψη των ιχθυαποθεμάτων και τη γενικότερη βιωσιμότητα 
της ευρωπαϊκής αλιείας μακροπρόθεσμα.
 
Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν μία μείωση του ανθρώπινου δυναμικού που 
εργάζεται στην αλιευτική βιομηχανία σε ποσοστό 60% για τα επόμενα 10 χρόνια, με τις μεγαλύτερες 
επιπτώσεις να παρατηρούναι στον τομέα της παράκτιας αλιείας, το ανθρώπινο δυναμικό της οποίας 
αγγίζει το 65% του συνολικού αλιευτικού εργατικού δυναμικού.
 
Για αυτόν το λόγο, λοιπόν, καλούμε τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα Κράτη Μέλη της ΕΕ, 
την Επίτροπο Αλιείας και Θαλασσίων Υποθέσεων να αναστρέψουν την υπάρχουσα κατάσταση:
 
Παρέχοντας προνομιακή πρόσβαση στους αλευτικούς πόρους σε εκείνους που αλιεύουν με περιβαλλοντικά 
και κοινωνικά βιώσιμο τρόπο, θεσπίζοντας ταυτόχρονα κριτήρια βιωσιμότητας αναφορικά με την 
πρόσβαση σε αλιευτικούς πόρους, ευνοώντας εκείνους των οποίων η αλιευτική δραστηριότητα 
δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στα θαλάσσια οικοσυστήματα και οι οποίοι λειτουργούν προς όφελος 
των τοπικών κοινωνιών.
 
Ανακαλώντας τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του προτεινόμενου συστήματος Ανταλλαγής Αλιευτικών 
Δικαιωμάτων και την ανάπτυξη ευέλικτων εργαλείων που θα επιτρέψουν την κατανομή της πρόσβασης 
στους αλιευτικούς πόρους με την υιοθέτηση κριτηρίων βιωσιμότητας.
 
Συμπεριλαμβάνοντας ένα οριοθετημένο χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη και υλοποίηση μακροχρόνιων 
επιχειρησιακών σχεδίων, εφαρμόζοντας τα κατάλληλα μέτρα μέσω συμμετοχικών συν-διαχειριζόμενων 
διαδικασιών, δίνοντας έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη, εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή όλων 
των εμπλεκόμενων φορέων που δραστηριοποιούνται στον χώρο της αλιείας.
 
Υιοθετώντας και εφαρμόζοντας σαφείς όρους και πρωτόκολλα, αποφεύγοντας τη διαμάχη μεταξύ 
των εμπλεκόμενων σε αλιευτικές δραστηριότητες, στοχεύοντας στην ισόρροπη κατανομή των αλιευτικών 
πόρων.
 
 
 
1European Parliament report and resolution on the Green Paper on the reform of the Common 
Fisheries Policy (2009/2106(INI)), Paragraph 40.
2http://icsf.net/icsf2006/uploads/resources/usefulDocs/docs/english/%3C1257843507383%3
EBrussels_Workshop_Final_Statement.pdf
 
3http://www.ocean2012.eu/events/46-la-coru-a-declaration/
 
 
Υπογράφοντες:
 
1. 40+ Fishing Boat Association
2. 5 Terre Academy
3. Acció Natura
4. African artisanal fishing organisations confederation (CAOPA)
5. Amigos de la Tierra España
6. An Taisce
7. ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ, Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας
8. Asociació de Naturalitstes de Girona (ANG)
9. Asociacion de Armadores de Artes Menores de Catalunya (ADAMEC)
10. Asociación de Defensa Medioambiental Salvemos Monteferro
11. Asociación para la Investigación del Mar (AIMARES)
12. Associació Catalana d´Oceanògrafes i Oceanògrafs (ACOIO)
13. Association des Ligneurs de la Pointe de Bretagne
14. Associazione Locale-Globale
15. Ateneu Juvenil, Cultural i Naturalista de Girona
16. Baltic Environmental Forum
17. Baltic Wolf
18. BirdLife Europe
19. Birdwatch Ireland
20. BLOOM association
21. Blue Ventures
22. Bridport Commercial Boatowners and Fishermen’s Association
23. Cadgwith and Helford Fishermen’s Association
24. Cardigan Bay Fishermen’s Association
25. Centre d’Etude, de Recherche-Action et d’Appuis pour le Développement (CERAD)
26. Coalition Clean Baltic (CCB)
27. Coalition for Fair Fisheries Arrangements (CFFA)
28. Coastwatch Europe
29. Cofradía de Pescadores de Cedeira
30. Cofradía de pescadores de l’Estartit
31. Collectif Bar Européen
32. Comité Local des Pêches Maritimes et des Élevages Marins du Var
33. Community Atgaja
34. Community of Arran Seabed Trust Limited
35. Confraria de Pescadors de Sitges
36. Cooperativa Porto de Abrigo
37. Coral Cay Conservation
38. Cornish Handliners Association
39. Danish Society for a Living Sea
40. Danmarks Naturfredningsforening
41. Deepwave
42. DEPANA - Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural
43. Deutsche Umwelthilfe
44. Dingle Oceanworld
45. Donegal Small Islands Fishermen
46. Eastbourne Fisherman’s Protection Society
47. Ecologistas en Acción
48. Eko-Unia
49. Ενάλια Φύσις - Environmental Research Centre
50. Environmental Centre for Administration and Technology
51. Environmental Information Center
52. EuroNatur
53. Fair Oceans
54. Federación Galega de Cofradías de Pescadores
55. Finnish Association for Nature Conservation
56. Fish Fight
57. Fishermens Federation for Small-scale fishery in Sweden (SYEF)
58. Fishing For Jobs
59. Fondazione Cetacea
60. Fundació ENT
61. Fundació Mar
62. Fundación Lonxanet para la Pesca Sostenible
63. Fundacja Sprzatanie Świata - Polska
64. Galway Atlantaquaria
65. Gent del Ter
66. Gesellschaft zur Rettung der Delphine
67. Global Water Partnership
68. Goede Vissers
69. Greenhouse Malta
70. GreenLife
71. Greenpeace
72. Grupo de Estudos de Ordenamento do Territorio e Ambiente GEOTA
73. Hastings Fishermen’s Protection Society
74. Iberian Biodiversity
75. Institut de Medi Ambient de la Unversitat de Girona (IMA – UdG)
76. Instituto Internacional de Derecho y Medio Ambiente (IIDMA)
77. International Collective in Support of Fishworkers (ICSF)
78. Irish Bass
79. Irish Seal Sanctuary
80. Irish Wildlife Trust
81. Irukandji Aquatik Films
82. Kenna EcoDiving
83. Klub Gaja
84. Latvian Anglers Association
85. Liffeysound Radio
86. Lighthouse Foundation
87. Ligue pour la Protection des Oiseaux
88. Lithuania Association
89. Lithuanian Entomological Society
90. Lithuanian Fund for Nature
91. Lithuanian Ornithological Society
92. M.E.E.R.
93. Marefondum
94. Marevivo
95. Marine Conservation Society
96. Marine Network of Friends of the Earth, England Wales and Northern Ireland - MARINET
97. Mediterranean Association to Save the Sea Turtles (Medasset)
98. Mediterranean Platform of Artisanal Fishers
99. Mediterrània-CIE
100. Mudeford and District Fishermen’s Association
101. National Association of Small Boat Owners of Iceland
102. National Sea Life Centre Bray
103. Nature and Biodiversity Conservation Union (NABU)
104. Nature Trust (Malta)
105. Natuurpunt
106. Nederlandse Elasmobranchen Vereniging
107. NEREO
108. Netherlands Inland Fishers Association
109. New Economics Foundation
110. New Under Ten Fishermen’s Association
111. Noé Conservation
112. North West Traditional Fishermen
113. Observatori de deute en la Globalització
114. OCEAN2012
115. Oceana
116. OceanCare Switzerland
117. Oceanográfica: Divulgación, Educación y Ciencia
118. ONDARROA 12 MILLA
119. Orford and District Inshore Fishermen’s Association
120. Our Earth Foundation
121. People Uniting and Generating Aid for Development (PUGAD)
122. Pew Environment Group
123. Plataforma rural - Alianzas por un mundo rural vivo
124. Polish Ecological Club
125. Poole & District Fishermen’s Association
126. Pro Wildlife e.V.
127. Prud’homie de Pêche de La Seyne-sur-Mer
128. Prud’homie de pêche de Sanary
129. Quercus (Associação Nacional de Conservação da Natureza)
130. Red de Semillas "Resembrando e Intercambiando"
131. Rede de colectivos Foro Social de Cangas
132. Reef Check
133. Scottish Creelers and Divers
134. Sea First Foundation
135. Seas At Risk
136. Share the World’s Resources
137. Shark Trust
138. Sharklab
139. Slow Food Foundation for Biodiversity
140. Societat Catalana d’Educació Ambiental
141. Society for the Conservation of Marine Mammals (GSM)
142. SOS Grand Bleu
143. South Coast Fisherman’s Council
144. Stichting de Noordzee
145. Submarinistas en Acción
146. Sustainable Development Initiatives (DVI)
147. Sustainable Inshore Fisheries Trust
148. Σύλλογος Επαγγελματιών Αλιέων Φούρνων-Κορσεών, “Ο Γλάρος”
149. Swale Fisherman`s Association
150. Swanage Fishermen’s Association
151. Swedish Society for Nature Conservation (SSNC)
152. Tethys Research Institute
153. The Fisheries Secretariat
154. The Gowienica Rivers Association
155. Union Intersyndicale des Petits Métiers de Pêche de Méditerranée (UIPMPM)
156. Verdegaia
157. Veterinaris Sense Fronteres (VsF)
158. VinVis / AKTEA
159. WWF Mediterranean Programme Office
160. Xarxa de Custòdia del Territori

Δείτε επίσης

Κατηγορίες

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Παρακαλώ γράψτε το νούμερο που βλέπετε παρακάτω στο πεδίο 95


Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.