Αποκαλύφθηκε κατάλογος με κειμήλια της Θεοσκέπαστης Κωμιακής που ο Ρενέσης μετέφερε στην Αθήνα

Δημοσίευση: 06.12.2014, 11:16
Τελευταία Ενημέρωση: 06.12.2014, 16:33

Με αφορμή την πρόσφατη δίκη για φθορές αγιογραφιών και τέμπλου σε εκκλησίες της Κορωνίδας κατά την περίοδο 2010-2011 από τον πρώην κληρικό και βαρυποινίτη σήμερα για ασέλγεια κατά ανηλίκων, Θεόκλητο Ρενέση, για τις οποίες του επιβλήθηκαν συνολικά 2,5 χρόνια με αναστολή από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Νάξου, αποκαλύφθηκε η ύπαρξη καταλόγου εκκλησιαστικών κειμηλίων της Θεοσκέπαστης Κωμιακής, που φέρεται να μετέφερε στην Αθήνα το 2010 για συντήρηση, όπως είχε επικαλεστεί ο πρώην κληρικός. Έκτοτε, η τοπική κοινωνία δεν γνωρίζει αν επέστρεψαν πίσω τα αυθεντικά. Το συγκεκριμένο θέμα δεν εξετάστηκε από το δικαστήριο.
Από το βιβλίο του αρχαιολόγου Γεώργιου Μαστορόπουλου "ΚΩΜΙΑΚΗ" τ. Γ΄

Του φιλόλογου Νίκου Ι. Λεβογιάννη

Η ευρεία δημοσίευση που πήρε, χάρη κυρίως στο αναλυτικό ρεπορτάζ του NAXOS NEWS, η πρόσφατη καταδίκη του βαρυποινίτη ρασοφόρου Ρενέση απ’ το Πλημμελειοδικείο Νάξου σε 2,5 χρόνια φυλακή, για τις φθορές που προκάλεσε στις αγιογραφίες της Θεοσκέπαστης Κωμιακής και στη βυζαντινή εκκλησία του Άη Γιώργη, όταν την περίοδο 2009-2011 ήταν εφημέριος Κωμιακής, είχε άμεσα αποτελέσματα.

Μόλις σήμερα (6/12/2014) έφθασε στα χέρια μου χειρόγραφος κατάλογος των κειμηλίων που αυτός ο ρασοφόρος μετέφερε παράνομα στην Αθήνα δήθεν για συντήρηση.

Μέχρι σήμερα αγνοούσαμε την ύπαρξη αυτού του καταλόγου. Έστω και με μεγάλη καθυστέρηση αποφάσισαν εκείνοι που τον είχαν στα χέρια τους να τον θέσουν στη διάθεσή μου.

Πρόκειται για ένα ... ντοκουμέντο, του οποίου δεν γνωρίζουμε τον συντάκτη.

Σύμφωνα με εκείνους που τον έχουν στα χέρια τους συντάκτης του είναι ο ίδιος ο βαρυποινίτης ρασοφόρος.

Ο κατάλογος (δείτε τον στις επισυναπτόμενες φωτογραφίες στο τέλος του παρόντος) περιλαμβάνει καταγραφή 15 κειμηλίων μερικά απ’ τα οποία είναι έργα των αρχών του 19ου αιώνα, όπως ένα ασημοκαλυμμένο Ευαγγέλιο με επιγραφή επάνω και χρονολογία 1801 ή 1816, του οποίου φωτογραφία δημοσιεύει ο αρχαιολόγος Γεώργιος Μαστορόπουλος στο βιβλίο μου ΚΩΜΙΑΚΗ τ. Γ΄ (βλέπε σχετική φωτογραφία παρακάτω) .

Τα κειμήλια όπως καταγράφονται στον κατάλογο αυτό είναι τα εξής :



1) Ευαγγέλιο ασημένιο του 1816, λείπει ο Ευαγγελιστής, 3 ήλιοι και 1 εξαπτέρυγο κόκκινο,
2) ευαγγέλιο ασημένιο παλιό με καινούριο βιβλίο,
3) Ευαγγέλιο παλιό, βελούδο πράσινο, ρώσικο,
4) Ευαγγέλιο καινούριο μπλε βελούδο λαϊκό,
5) Δισκοπότηρο παλιό 1891 ασημένιο άνευ δίσκου, δημαρχούντος Δ. Κορρέ και εφημερ. Οικ. Μανωλά,
6) 2 θυμιατά καινουργή,
7) κατζί καινούριο σμάλτινο,
8) Σταυρός ευλογίας καινουργής,
9) κανδήλια μπρούτζινα παλιά,
10) εξαπτέρυγα και 1 σταυρός παλαιά ασημένια,
11) κανδήλια καινούρια τέμπλου,
12) έξι δισκοπότηρα κλασικά ρωσικής τέχνης καινούρια,
13)... μυροδοχείου,
14) δισκοπότηρο καινούριο μετά δίσκων και αστερίσκου,
15) 5 αντιβαρά καινούρια.

Για το δισκοπότηρο «Ποτήριο» (αρ. 5) ο Μαστορόπουλος (ΚΩΜΙΑΚΗ τ. Γ΄, σ. 69) γράφει : «Αξιόλογο είναι και ένα αργυρό Άγιο Ποτήριο με παραστάσεις των τεσσάρων ευαγγελιστών μαζί με επιγραφή: «δημαρχούντος Δ. Κορέ εγένετο επιμελεία Γεργ(ίου) <και> Οικονόμου Μανωλά 1891».

Είναι φανερό ότι στον παραπάνω κατάλογο δεν περιλαμβάνονται όλα τα κειμήλια που μετέφερε το 2010 ο ρασοφόρος στην Αθήνα, όπως οι εικόνες, τα πολυκάντηλα, ακόμη και τα δυο τεράστια μανουάλια (βάρους 120 κιλών) που επίσης μεταφέρθηκαν στην Αθήνα.

Πρόκειται όμως για μια απρόσμενη εξέλιξη η οποία θα βοηθήσει την αρχαιολογική υπηρεσία να προχωρήσει στην εξέταση όσων επεστράφησαν πίσω και να πιστοποιήσει αν αυτά, ιδιαίτερα τα Ευαγγέλια και το Δισκοπότηρο, είναι τα γνήσια ή όχι.

Το πρωτότυπο χειρόγραφο του παραπάνω καταλόγου βρίσκεται σε ασφαλή χέρια και είναι στη διάθεση τόσο της αρχαιολογίας, όσο και του εισαγγελέα.

Από όσα πληροφορηθήκαμε στη δίκη που έγινε στη Νάξο δεν περιλαμβανόταν στο κατηγορητήριο το συγκεκριμένο θέμα.
Προφανώς ο αρμόδιος ανακριτής δεν είχε τα στοιχεία που έπρεπε για να στοιχειοθετήσει εναντίον του κατηγορία με βάση τις καταθέσεις μόνο των μαρτύρων και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι αρμόδιες εκκλησιαστικές και αρχαιολογικές αρχές αδιαφόρησαν και δεν προέβησαν όπως είχαν υποχρέωση στον έλεγχο της γνησιότητας των κειμηλίων που επεστράφησαν στη Θεοσκέπαστη μετά την παράνομη μεταφορά τους στην Αθήνα.

Η αποκάλυψη του παραπάνω καταλόγου δημιουργεί πλέον νέα δεδομένα και επιβάλλεται η άμεση παρέμβαση της Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, προκειμένου να γίνει αυτοψία, για να διαπιστωθεί αν αυτά είναι τα γνήσια ή κίβδηλα.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα προ το 1830 μνημεία, ναοί, εκκλησιαστικά κειμήλια κ.λπ. προστατεύονται απ’ το νόμο περί αρχαιοτήτων.

Είναι βέβαιο ότι η πλέον αρμόδια αρχή, η μητρόπολη Παροναξίας, δεν πρόκειται ούτε και μετά την αποκάλυψη του καταλόγου να προχωρήσει στην παραμικρή ενέργεια, αφού απ’ το 2010 μέχρι σήμερα έχει επίμονα αδιαφορήσει και σιωπήσει (γιατί άραγε;).

Για τους λόγους αυτούς και με δεδομένο πλέον ότι έχουμε στα χέρια μας τον κατάλογο μερικών απ’ τα κειμήλια που παράνομα μεταφέρθηκαν τότε στην Αθήνα,

ΚΑΛΩ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΚΩΜΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΩΜΙΑΚΙΤΕΣ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΜΕ ΣΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ –ΑΝΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ, απαιτώντας να προχωρήσει άμεσα στην εξέταση των παραπάνω κειμηλίων, αλλά και των υπολοίπων που γνωρίζουν οι Κωμιακίτες ότι επίσης μεταφέρθηκαν τότε στην Αθήνα, προκειμένου να καταδειχτεί αν όσα επεστράφησαν είναι τα παλαιά κειμήλια ή όχι.

Τις επόμενες μέρες θα δημοσιοποιήσω προς συλλογή υπογραφών ΥΠΟΜΝΗΜΑ-ΑΝΑΦΟΡΑ προς την Αρχαιολογία, επισυνάπτοντας τον παραπάνω χειρόγραφο κατάλογο.

Ελπίζω να υπογραφεί το υπόμνημα αυτό από πολλούς Κωμιακίτες (πρόσωπα και φορείς). Δεν πρέπει να αδρανήσουμε άλλο στο ζήτημα αυτό κι ας ευχηθούμε τα παλαιά πολύτιμα κειμήλια να βρίσκονται στη θέση τους στη Θεοσκέπαστη και να μην έχουν εξαφανιστεί.

Αυτονόητο είναι ότι, τυχόν αρνητική γνωμάτευση της Αρχαιολογίας θα έχει και συνέχεια στη Δικαιοσύνη.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ



Σχόλια Αναγνωστών:

Ο αναγνώστης: Δ. Σ. έγραψε: 08/12/2014
Αλήθεια τι έκαναν αυτοί οι πολιτευτάκηδες, που τώρα κλαψουρίζουν, για την προστασία και την ανάδειξη των βυζαντινών εκκλησιών της Νάξου, που θα μπορούσαν να είναι από μόνες τους αφορμή μελετών για το σκοτειν και άγνωστο βυζαντινό παρελθόν μας, όπως πολύ καλά τάπε ο Κώστας Κατσουρός τελευταία, στις 19 Νοέμβρη, στις συναντήσεις που κάνει, αλλά και πόλος τουρισμού.

Ο αναγνώστης: Π. Κ. έγραψε: 08/12/2014
Εγώ έχω μια απορία, πως αυτος που το είχε στο αιμα του να αποπλανα παιδακια, στη Κωμιακή δεν ειχε δράση. μακαρι να ειναι έτσι, αλλά ερευνήθηκε σωστά αυτο ή μηπως η σιωπή ενός μικρού τόπου ειναι χρυσός?

Ο αναγνώστης: ένας αξώτης έγραψε: 08/12/2014
Ωραίος ο καλλίνικος! Την πάπια για τέτοια σημαντικά ζητήματα όπως του τραγόπαπα που κακοποιούσε ανήλικους,κατάκλεβε και εξαπατούσε το κόσμο τόσο καιρό !Αλλά βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο με τους αρχόντους της εκκλησίας.Γίνεται κάτι, καταγγέλεται, αυτοί τα αποσιωπούν και τα καλύπτουν, μέχρι να ξεσκεπαστεί η βρώμα κάποια στιγμή από τυχαίους λόγους ή από τη συσσώρευση περιστατικών και τότε αναγκάζονται όχι να ψέξουν και ν`αποδώσουν δικαιοσύνη αλλά να μετακομίσουν τον κάθε βρωμόπαπα σε άλλη ενορία για να ησυχάσουν αυτοί και να συνεχίσει και ο άλλος τη δουλειά του σε νέα λημέρια ανεμπόδιστος! Βρε πως το λένε αυτοί...; Oυέ υμίν γραμματοίς και φαρισαίοι υποκριτές;

Ο αναγνώστης: Ν. Μ. έγραψε: 08/12/2014
Έγραψα μεταξύ πολλών άλλων ότι η συλλογή υπογραφών είναι μια παλαιοπολιτική, για να μην πω παλαιοαριστερή και ξεφτισμένη σήμερα τακτική εντυπώσεων και σκοπιμοτήτων. Πού διαφωνείτε; Έγραψα ότι ίδια σημασία έχει για την ουσία της υπόθεσης, αν απευθυνθεί ο ίδιος, με αναφορά του, στην Εισαγγελία και την Αρχαιολογία. Πού διαφωνείτε; Μήπως αυτές οι Αρχές, που δεν είναι κυβέρνηση, υπολογίζουν τον αριθμό των υπογραφών;Τότε, αλίμονο. Αυτό το έγγραφο με τα εκκλησιαστικά αντικείμενα, που δημοσιεύει τώρα ο Λεβογιάννης, ποιος του το έδωσε; Για να δούμε ποιος ευθύνεται για τη δικαστική εξέλιξη. Μήπως το είχε ο ίδιος; Όταν προσπαθείς να αναδείξεις ένα ζήτημα, πρέπει να το ξέρεις καλά και να κάνεις και τις σωστές ενέργειες. Η εμπάθεια στον Μητροπολίτη Παροναξίας δεν ωφελεί. Όσο για το παλιό επάγγελμά του, υπάρχουν φιλόλογοι και φιλόλογοι. Και η Νάξος έβγαλε λαμπρούς και σοβαρούς φιλολόγους, που ασφαλώς δε θα μπέρδευαν, και μάλιστα δυο φορές στο ίδιο κείμενο, την είσπραξη των φόρων με την προστασία των μνημείων.

Ο αναγνώστης: Ανατρεπτικός έγραψε: 07/12/2014
Αγαπητέ/ή Ν.Μ., συγνώμη εάν σας έθιξα με το ύφος του σχολίου μου. Αλλά από τη στιγμή που αναφέρεστε στον κύριο Λεβογιάννη λέγοντας ότι συλλέγει υπογραφές για να κερδίσει εντυπώσεις, ενώ προσπαθεί να αναδείξει το ζήτημα, και από τη στιγμή που αμφισβητείτε την φιλολογική του ιδιότητα, με συγχωρείτε αλλά δεν μπορώ να διακρίνω παρά μια προκατάληψη εναντίον του. Όσον αφορά το έργο του θα σας επισημάνω μόνο πόσο σημαντική είναι η συμβολή και το συγγραφικό του έργο για την ανάδειξη της Εθνικής Αντίστασης στη Νάξο, αλλά και της γλωσσικής κληρονομιάς του νησιού. Και δεν είναι μόνο αυτό. Πάντως θα συμφωνήσω μαζί σας στο ότι υπάρχουν πολύ σημαντικότερα προβλήματα που απασχολούν τους κατοίκους του χωριού και του νησιού γενικά. Φιλικά...

Ο αναγνώστης: Π. Κ. έγραψε: 07/12/2014
Οι Βαραβάδες άρχισαν να ενδιαφέρονται για την εκκλησία. Πρόοδος. κάτι είναι κι αυθτό.

Ο αναγνώστης: Ν. Μ. έγραψε: 07/12/2014
Κύριε...ανατρεπτικέ, το θέμα δεν είναι μόνο να αγωνίζεσαι, αλλά για ΠΟΙΟ ΠΡΑΓΜΑ αγωνίζεσαι, με τι κίνητρα, για ποιο ΚΑΛΟ του νησιού (το ΚΑΛΟ είναι θέμα προσωπικής και πολιτικής στάσης και εκτίμησης). Όσοι καταφεύγουν σε λέξεις όπως "εμπάθεια, ζήλεια, σκοπιμότητες", ψυχολογίζουν, δε συζητούν πολιτικά, θέλουν να ξεφύγουν από την ουσία των πραγμάτων. Εγώ μπορεί να μην έχω κάνει ούτε το 1/100 αυτών που έχει κάνει ο κ. Λεβογιάννης, αλλά για να το εμπεδώσω, θέλω να ξέρω ποιο είναι αυτό το 1/100 που έχει κάνει. Για να μην πάμε παραπέρα, στο παθητικό του ισολογισμού. Άραγε η "μεγάλη ηλικία" τον κάνει να καταφεύγει σε...κειμήλια; Στα ερωτήματά μου υπάρχει...ανατρεπτική απάντηση;

Ο αναγνώστης: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤ.ΓΡΑΤΣΙΑΣ έγραψε: 07/12/2014
Το πρόβλημα του κ. Λεβογιαννη δεν είναι ούτε ο ΑΠΑΤΕΩΝΑΣ Ρενεσης ούτε τα κειμήλια που κακός χάθηκαν αν χάθηκαν . Το πρόβλημα του είναι ο ΑΓΑΠΗΤΟΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΑΡΟΝΑΞΙΑ Μητροπολίτης Παροναξιας κ.κ Καλλίνικος.

Ο αναγνώστης: Ανατρεπτικός έγραψε: 07/12/2014
Εσείς που μπήκατε στο άρθρο για να βγάλετε την εμπάθεια σας εναντίον του κ. Λεβογιάννη μακάρι να είχατε στο ενεργητικό σας το 1/100 από το έργο του και την πολιτική και πολιτιστική προσφορά του στον τόπο. Αλλά δυστυχώς το μόνο που ξέρετε να κάνετε είναι να ρίχνεται λάσπη σε ανθρώπους που αγωνίζονται, ακόμη και σε μεγάλη ηλικία, για το καλό του νησιού. Τα κίνητρα σας είναι είτε η ζήλια είτε εξυπηρετείτε άλλες σκοπιμότητες (μικρο)κομματικού χαρακτήρα.

Ο αναγνώστης: N. M. έγραψε: 07/12/2014
Κυρία Μαύρου, πολύ μεγάλος ντόρος δίνεται για ένα θέμα, που, χωρις να το υποτιμώ, δεν έχει και την πρώτη θέση στα προβλήματα που μας ταλαιπωρούν σήμερα, ειδικά στα χωριά μας. Για το θέμα όμως έχω κάποια ερωτήματα: Οι άνθρωποι του χωριού, οχι μόνο της εκκλησίας της Θεοσκέπαστης, τι κάνανε για να ελέγξουν το Ρενέση; Μόνο ο Δεσπότης φταίει, αν φταίει και πόσο φταίει; Αν βέβαια έχουν αντικατασταθεί οι θρησκευτικές εικόνες και τα λειτουργικά αντικείμενα, γιατί αυτό είναι ζητούμενο. Άλλη ερώτηση: αυτός που είχε στα χέρια του αυτό τον κατάλογο που δημοσιεύει ο Λεβογιάννης δεν έχει ευθύνη γιατί μέχρι τώρα δεν τον παρουσίαζε; Γιατί δεν τον πήγε σε αρμόδιους ή να κάνει καταγγελία στον Εισαγγελέα και την Αρχαιολογία και να ζητήσει τον έλεγχο πριν τη δίκη Ρενέση; Αυτός που πρέπει να αποδείξει τη μη γνησιότητα ή την κλοπή δεν είναι ο Ρενέσης. Η συλλογή υπογραφών είναι μια παλαιοπολιτική τακτική εντυπώσεων, που την ξέρει καλά ο Λεβογιάννης, πριν ακόμα ασχοληθεί με την πολιτική. Να το κάνει μόνος του. Ίδια σημασία έχει για την ουσία της υπόθεσης, αν ενδιαφέρει αυτή. Άλλο ερώτημα: Ο Ρενέσης έφαγε 2,5 χρόνια φυλάκιση με αναστολή ή όχι κ. Λεβογιάννη; Και τέλος, η Εφορεία, για τις αρχαιότητες γράφεται με ει και όχι με γιώτα. Με γιώτα γράφεται η επάρατη Εφορία, που μας ξεζουμίζει(όλους;) και είναι στην καθημερινότητά μας. Δε δικαιολογείται όμως η σύγχυση, ειδικά από ένα άνθρωπο που θέλει να λέει ότι είναι(;) φιλόλογος, έστω και πριν από 30 χρόνια.

Ο αναγνώστης: Μανωλης Χωρα Ναξος έγραψε: 06/12/2014
Και μετα τι? θα ξαναβαλετε υποψηφιοτητα κ.Λεβογιαννη??

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Παρακαλώ γράψτε το νούμερο που βλέπετε παρακάτω στο πεδίο 109


Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.