Στάση εργασίας από την ΟΛΜΕ στις 18 Μάη για το διαγωνισμό PISA - Γράμμα της Α ΕΛΜΕ Κυκλάδων προς τους γονείς

Δημοσίευση: 15.05.2022, 20:23

Το Υπουργείο Παιδείας, συνεπές στη στείρα επικοινωνιακή πολιτική του, διακηρύσσει ότι το εξεταστικό πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με βάση το διεθνές πρόγραμμα P.I.S.A. (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ, επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ. Η Ομοσπονδία κηρύσσει πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας (8-11πμ) στις 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων και καλεί τα μέλη της να μη συμμετάσχουν στις διαδικασίες διεξαγωγής του ελληνικού προγράμματος PISA. Παράλληλα, καλεί τις ΕΛΜΕ της χώρας να προκηρύξουν, όπου χρειάζεται, συμπληρωματική 3ωρη στάση (11-2μμ) και να ενημερώσουν άμεσα τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των εμπλεκομένων σχολείων για τις συνέπειες του προγράμματος PISA...

Αναλυτικά στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) σχετικά με το πρόγραμμα PISA  και την Πανελλαδική 3ωρη στάση στις 18/5, αναφέρονται, τα εξής:

"H πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας, θέτει σε εφαρμογή τα άρθρα 104 και 108 του ν.4823/2021, ώστε να διενεργήσει εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Στ’ τάξης 300 Δημοτικών και της Γ’ τάξης 300 Γυμνασίων.

Το ΥΠΑΙΘ, συνεπές στην στείρα επικοινωνιακή πολιτική του, διακηρύσσει ότι το εξεταστικό πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με βάση το διεθνές πρόγραμμα P.I.S.A. (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Δείχνει να αγνοεί ότι το πρόγραμμα αυτό έχει δεχτεί σοβαρή κριτική παγκοσμίως με βασικά επιχειρήματα, μεταξύ άλλων, ότι η χρησιμοποίησή του ως ερευνητικού εργαλείου οδηγεί σε έναν ακραίο και αφόρητο ανταγωνισμό ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, αντιστρατεύεται βασικές παιδαγωγικές αρχές ενός ανθρωπιστικού σχολείου, οδηγεί σε κατηγοριοποίηση και κατάταξη των σχολείων, των μαθητών/μαθητριών αλλά και των εκπαιδευτικών, ενώ προσανατολίζει τη διδασκαλία σε προσχεδιασμένα μαθήματα και ενισχύει την στείρα αποστήθιση σε βάρος της κριτικής και δημιουργικής μάθησης.

Αντί το ΥΠΑΙΘ να ασχοληθεί επιτέλους με τα μαθησιακά κενά αλλά και τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες της πανδημίας, εμμένει στην άσκοπη προβολή μιας δήθεν «αριστείας» για λίγους και οδηγεί στην αντιπαιδαγωγική κουλτούρα του ανταγωνισμού.

Αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά η άγνοια της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ για την σχολική πραγματικότητα και η αδιαφορία της για τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου. Δεν ενδιαφέρεται για την πρόοδο και τη διασφάλιση μιας ποιοτικά αναβαθμισμένης συμπεριληπτικής δημόσιας εκπαίδευσης, που θα δίνει πραγματικά ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά.  

Οι εξετάσεις τύπου PISA, όπως και η Τράπεζα Θεμάτων και η ΕΒΕ,  αλλάζουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και το μετατρέπουν σε ένα εξεταστικό κέντρο με τον παιδαγωγικό του ρόλο εξοβελισμένο, με στόχο τον αποκλεισμό των μαθητών/μαθητριών από τη δημόσια εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί ονειρευόμαστε ένα δημόσιο, δωρεάν, συμπεριληπτικό, δημοκρατικό και συνεχώς βελτιούμενο σχολείο για όλα τα παιδιά. Ένα σχολείο που θα στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη και ουσιαστική καλλιέργεια του συνόλου της μαθητικής κοινότητας. 

Κηρύσσουμε πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας (8-11πμ) στις 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων και καλούμε τα μέλη μας να μην συμμετάσχουν στις διαδικασίες διεξαγωγής του ελληνικού προγράμματος PISA.

Καλούμε τις ΕΛΜΕ της χώρας να προκηρύξουν, όπου χρειάζεται, συμπληρωματική 3ωρη στάση (11-2μμ) και να ενημερώσουν άμεσα τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των εμπλεκομένων σχολείων για τις συνέπειες του προγράμματος PISA."

"Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο, υπερασπιζόμαστε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας!", καταλήγει η ΟΛΜΕ.

Η Α΄  ΕΛΜΕ ΚΥΚΛΑΔΩΝ  απευθύνει την παρακάτω ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς των μαθητών, με τίτλο:
Γιατί πρέπει να πούμε όχι στις πανεθνικές εξετάσεις τύπου PISA

"Στις 18 Μαΐου πραγματοποιούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα δοκιμαστικά και σε δείγμα 600 σχολείων πανεθνικές εξετάσεις (στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά) για την Στ΄ τάξη δημοτικού και την Γ΄ γυμνασίου. Από την επόμενη χρονιά προγραμματίζεται να συμπεριλαμβάνουν όλους τους μαθητές των τάξεων αυτών, με τη νομική δυνατότητα να επεκταθούν με μια υπουργική απόφαση και σε άλλα μαθήματα και σε άλλες τάξεις. Με τα αποτελέσματα αυτών των εξετάσεων θα βαθμολογηθούν τα σχολεία, οι περιφέρειες και συνολικά το Δημοτικό Σχολείο και το Γυμνάσιο. Οι μαθητές/τριες δεν θα ενημερωθούν για το αποτέλεσμα του γραπτού τους. Η υπουργός ισχυρίζεται ότι έτσι θα μάθουμε αν και τι πρέπει να αλλάξουμε στα σχολεία.  

Η υπουργός λέει ψέματα, γιατί:

    • Οι εξετάσεις αυτές θα οδηγήσουν τα περισσότερα παιδιά στην εσωτερίκευση της αποτυχίας και την απογοήτευση. Αποτυχία παράγει ήδη η διεθνής, αλλά περιορισμένη, εκδοχή τους, η PISA του ΟΟΣΑ. Με τον τρόπο αυτό η υπουργός (και οι «άνετοι» συμπολίτες μας που την υποστηρίζουν)  θα μπορέσει να μειώσει τους αριθμούς μαθητών/τριών που τελειώνουν το λύκειο και θέλουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Έτσι ως εργαζόμενοι θα προσδοκούν λιγότερα σε μισθό και δικαιώματα.  Η κυβέρνηση μεθοδικά επιδιώκει τον ίδιο σκοπό. Το έκανε με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, το κάνει με την Τράπεζα Θεμάτων στα Λύκεια, θέλει να το ξεκινήσει από τα δημοτικά και τα γυμνάσια, το κάνει (με άλλο τρόπο) με το νόμο Χατζηδάκη για τα εργατικά σωματεία: ψαλίδισμα των προσδοκιών και των δικαιωμάτων για τους ανθρώπους της δουλειάς. 

    • Στα σχολεία δεν διδάσκονται μόνο γλώσσα και μαθηματικά. Διδάσκεται και ιστορία και γεωγραφία και πολιτική αγωγή και φυσική και τέχνες και ξένες γλώσσες και φυσική αγωγή και πληροφορική και (κυρίως) καλλιεργούνται στάσεις ζωής, κοινότητα και προσωπικότητα, που δεν μπορούν και δεν πρέπει να μετρηθούν. Στα σχολεία η γλώσσα δεν είναι μόνο κατανόηση (χρηστικών) κειμένων. Είναι και λογοτεχνία και έκφραση και συνειδητοποίηση. Οι εξετάσεις αυτές οδηγούν στην συρρίκνωση της διδασκαλίας σε ό,τι εξετάζεται και στην εφαρμογή των πιο απαρχαιωμένων μεθόδων διδασκαλίας.

    • Οι εξετάσεις αυτές είναι σαν το κρεβάτι του Προκρούστη. Συνδέονται άμεσα με την αξιολόγηση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων. Αν το επαγγελματικό κύρος των εκπαιδευτικών και η αξία του σχολείου μετριέται από αυτές, τότε  όλα τα άλλα μπορούν να περικοπούν για να προγυμναστούμε μπροστά στην πραγματική δοκιμασία. Τίποτα δεν θα είναι πιο σημαντικό.

    • Οι εξετάσεις αυτές παραμορφώνουν τη σχολική πραγματικότητα με τον χειρότερο τρόπο. Αντιμετωπίζουν ίσα κι όμοια, παιδιά που είναι όμως άνισα και διαφορετικά. Παιδιά που ζουν στη χλιδή και την άνεση και παιδιά που ζουν στα ζόρια, για παράδειγμα, δεν μπορούν να συγκριθούν. Ούτε αυτά, ούτε τα σχολεία τους.

    • Η κατάταξη των σχολείων, η κατηγοριοποίησή τους με βάση τα αποτελέσματα, θα γεννήσει τον ανταγωνισμό κι αυτός θα φέρει την αποστροφή για τον «δύσκολο» μαθητή, για το παιδί με μαθησιακά προβλήματα ή με προβλήματα συμπεριφοράς. Τα παιδιά αυτά δεν θα είναι πια μια πρόκληση κι ένα χρέος για το σχολείο και την κοινωνία. Θα είναι ένα εμπόδιο, ένα πρόβλημα που θα πρέπει να το «ξεφορτωθεί». 

Όλα αυτά δεν είναι καινούργια. Είναι πασίγνωστα για όποιον/α ασχολείται με τα εκπαιδευτικά συστήματα χωρών που έχουν τέτοιες εξετάσεις. Τα ξέρει και η υπουργός, τα ξέρει και η κυβέρνηση. Δεν τους ενοχλούν. Τα επιδιώκουν κιόλας. Νομίζουν ότι αυτό είναι ρεαλισμός. Δεν είναι. Δεν είναι ρεαλισμός η αδιαφορία, η εγκατάλειψη, μια κοινωνία κι ένα σχολείο για όποιον μπορεί να πληρώσει και να αντέξει τον ανταγωνισμό. Υποστήριξη των δυνατών είναι. Μεροληψία υπέρ τους με κάθε τρόπο. 

Γι’ αυτό σας καλούμε, όλοι μαζί να αποδοκιμάσουμε αυτές τις εξετάσεις. Σας καλούμε να τις μποϋκοτάρουμε. Βοηθήστε να μη γίνουν. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να μην συμφωνήσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή τους.   

Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δεν «θα διδάσκει για το τεστ», αλλά θα διδάσκει με κριτήριο τις μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των παιδιών."

Newsroom Cyclades Voice

Δείτε επίσης

Κατηγορίες

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Παρακαλώ γράψτε το νούμερο που βλέπετε παρακάτω στο πεδίο 115


Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.