Αναγνωρίζω και μοιράζομαι τα συναισθήματά μου
Δημοσίευση: 15.01.2017, 20:29
Τελευταία Ενημέρωση: 15.01.2017, 20:30
Της Ντομινίκ (Κυριακής) Μαράκη*
Το συναίσθημα είναι μια συνειδητή υποκειμενική εμπειρία. Είναι ένας συνδυασμός νοητικών, ψυχοσωματικών και βιολογικών εκφράσεων και αντιδράσεων του σώματος. Αναγνωρίζουμε δηλαδή ένα συναίσθημα νοητικά, ερμηνεύοντας το: νιώθω κάτι για κάποιο λόγο. Βιολογικά με σωματικές αντιδράσεις, αύξηση καρδιακού παλμού, επαναλαμβανόμενη κίνηση κάποιου μέλους του σώματος. Συμπεριφοριστικά, με εκφράσεις του προσώπου, στάση του σώματος, αλλαγές στον τόνο της φωνής.
Νιώθουμε και εκφράζουμε βασικά συναισθήματα όπως, χαρά, λύπη, θυμό, φόβο, έκπληξη, αηδία. Πιο πολύπλοκα όπως αμηχανία, ντροπή, περηφάνια. Ακόμα ενοχή, ζήλια, εγωισμό, εμπιστοσύνη, ενδιαφέρον, αποδοκιμασία και υπομονή. Η ικανότητα κατανόησης αυτών των συναισθημάτων αρχίζει να αναπτύσσεται αμέσως μόλις το άτομο γεννηθεί. Κατόπιν υπάρχουν στάδια ανάπτυξης που το νήπιο αναγνωρίζει εκφράσεις άλλων και ανταποκρίνεται μη λεκτικά και στη συνέχεια με λέξεις. Καθόλη την παιδική ηλικία και την εφηβεία, τα περισσότερα παιδιά συνεχίζουν να χτίζουν την εν-συναισθητική τους ικανότητα όσον αφορά την αναγνώριση και την αντιμετώπιση των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων.
Η εν-συναίσθηση, που επιτυγχάνεται μέσω της χοροκινητικής ψυχοθεραπείας, είναι η ικανότητα να κατανοήσω και να μοιραστώ, τα συναισθήματα ενός άλλου ατόμου. Μπορούμε να δούμε τα πρώτα σημάδια εν-συναίσθησης στη βρεφική ηλικία. Για παράδειγμα ένα μωρό κλαίει όταν ακούει άλλα μωρά να κλαίνε.
Τα παιδιά που έχουν διαγνωστεί με φάσμα αυτισμού, διανύουν μια ‘αργή ανάπτυξη συναισθηματικών αντιδράσεων από τα ‘τυπικώς’ αναπτυσσόμενα παιδιά. Έτσι δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν το συναίσθημα για να διαχειριστούν τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αυτό συμβαίνει γιατί δεν νιώθουν κανένα συναίσθημα. Στην πραγματικότητα καθώς μεγαλώνουν είναι η ιδιότητα του συναισθήματος, ο χρόνος που αισθάνονται ένα συναίσθημα, που διαφοροποιείται. Όταν φοβηθούν, για παράδειγμα, συμβαίνει τόσο γρήγορα, που δεν γίνεται αντιληπτό από τα ίδια τα άτομα και από εμάς τους περισσότερους.
Όπως σε όλα τα παιδιά έτσι και σε κάποιες πιο ειδικές περιπτώσεις καλό είναι να ονοματίζουμε το συναίσθημα. Βλέποντας ένα παιδικό στη τηλεόραση μπορείτε να επισημάνετε έναν ήρωα που είναι χαρούμενος, οπότε να αποτυπωθεί η εικόνα. Μπορείτε επίσης να συνδυάσετε το συναίσθημα με μία αντίδραση, αναφέροντας ότι για να είναι χαρούμενος είναι καλά ή είναι ευτυχισμένος. Για τον ίδιο σκοπό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάρτες συναισθήματος που απεικονίζουν πρόσωπα, παντομίμα, παιχνίδι με το καθρέπτη. Και να αισθάνεστε βέβαιοι ότι όποια προσπάθεια ανάπτυξης αναγνώρισης και διαχείρισης των συναισθημάτων θα εφαρμοστούν από τα παιδιά στην πράξη.
* Η Ντομινίκ (Κυριακή) Μαράκη είναι:
Ειδική Σύμβουλος υγείας
Υπεύθυνη του Κέντρου χοροκινητικής έκφρασης ‘AlteR riTmo’
Τηλ. επικοινωνίας 22850-23260
Δείτε επίσης
Κατηγορίες
Τελευταίες ειδήσεις σχετικά με Νάξος
- Τουριστικά σεμινάρια διοργανώνει ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων
- Ν. Ανδρουλάκης στη Νάξο: Χρειαζόμαστε ένα ΕΣΥ όπως αρμόζει στην ιστορία και τις αξίες της παράταξης μας
- Φωταγώγηση του ναού του Απόλλωνα στη Νάξο
- Πρόγραμμα εορτασμού 28ης Οκτωβρίου 1940 σε Νάξο και Μικρές Κυκλάδες
- Μετακίνηση Δ/ντη Μαιευτικής-Γυναικολογίας στο Νοσοκομείο Νάξου
Τελευταίες ειδήσεις σχετικά με Κοινωνία
- Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια. - Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
- Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
- Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
- Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
- Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
- Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.