"Όλοι θέλουμε το ιδανικό για την ακτοπλοΐα", δηλώνει ο ΓΓ Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής

Δημοσίευση: 06.04.2012, 11:54
Τελευταία Ενημέρωση: 06.04.2012, 12:16

Απόλυτα επιτυχημένη, χαρακτήρισε ο ΓΓ Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Δημήτρης Χαλκιώτης, μιλώντας στο naxos-news.gr, την ημερίδα εργασίας που διεξήχθη στη Νάξο για την ακτοπλοΐα των Κυκλάδων και το επίπεδο του διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων, πολύ υψηλό, σημειώνοντας, ότι ο στόχος ήταν να υπάρξει αμοιβαία πληροφόρηση γιατί πολλές φορές ζητούνται πράγματα που πιθανόν να είναι ανέφικτα. Με αφορμή τη μελέτη που εκπονείται για το μεταφορικό ισοδύναμο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο, ο κ. Χαλκιώτης, δήλωσε σχετικά στο naxos-news.gr, ότι ήδη έχει υποβάλει πρόταση μέσω ευρωβουλευτών για την επιδότηση των άγονων γραμμών από ευρωπαϊκούς πόρους, οι οποίοι μπορούν να αντληθούν μέσω των διαρθρωτικών ταμείων και του Ταμείου Συνοχής, καθώς και τη δυνατότητα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που θα συζητηθεί στην Ευρωβουλή στις 17 Απριλίου.
Ο κ. Δ. Χαλκιώτης στην ημερίδα για το ακτοπλοϊκό των Κυκλάδων που έγινε στη Νάξο

Εκείνο που βγαίνει ως συμπέρασμα από την ημερίδα στη Νάξο, σημείωσε, είπε ο κ. Χαλκιώτης, είναι ότι λίγο πολύ όλοι θέλουμε το ιδανικό.
"Είναι σαφές, ότι η κατάσταση στην ακτοπλοΐα που είναι η αναπτυξιακή αρτηρία των νησιών θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη, αλλά επειδή αυτό το ιδανικό δεν μπορούμε να το πετύχουμε, κοιτάζουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Έχοντας λοιπόν υπόψη τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της χώρας, επειδή τα δεδομένα που ίσχυαν πριν δέκα χρόνια, τουλάχιστον στο σχεδιασμό των άγονων γραμμών, δεν υφίστανται πια, θέλω να δηλώσω, ότι στο βαθμό που μπορεί να γίνουν κάποιες αλλαγές για να ικανοποιηθούν κάποιες ανάγκες, αυτές θα γίνουν και ήδη σε συνεννόηση και με τη ΓΓ Ναυτιλίας, εξετάζονται".

Διευκρίνισε πάντως, ότι υπάρχουν ζητήματα θεσμικά και δομικά που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν άμεσα, διότι είτε υπάρχουν πολλές συμβάσεις σε άγονες γραμμές που λήγουν από το 2018 και μετά και δεν είναι δυνατόν να υπάρξει μετατροπή, αλλά και διότι σε κάποια άλλα ζητήματα πρέπει να ληφθούν κάποιες πολιτικές αποφάσεις, που δυστυχώς, έχουν καθυστερήσει πάρα πολύ.

Ο κ. Χαλκιώτης, διευκρινίζει, ότι εφόσον από φορέα δεν καταγγελθεί, για παράδειγμα, ότι ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει έγκαιρα τα δρομολόγια μιας άγονης γραμμής, γεγονός απαράδεκτο στην εποχή μας, δεν είναι δυνατόν να επιβληθούν  μέτρα, διότι μπορεί να επιβληθούν κυρώσεις. Ακόμη, είπε, ότι όσον αφορά τις ανταποκρίσεις ακτοπλοϊκών δρομολογίων με αεροπορικά δρομολόγια ή άλλα μέσα μεταφοράς, που μεταξύ άλλων έχουν ζητήσει η Νάξος, η Πάρος, η Ίος, αν και πολλές φορές είναι αντιφατικά, γιατί μπορεί να βολεύει ένα νησί και ένα άλλο όχι, πάντως είναι θέμα συντονισμού, δεν έχει κόστος και μπορεί να γίνει.
 
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις υπογραφής νέων συμβάσεων για τις άγονες γραμμές, ο ΓΓ Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, απέδωσε το γεγονός σε διαδικαστικούς λόγους και οφείλεται, όπως είπε, αποκλειστικά και μόνο στη μεγάλη καθυστέρηση και δυσχέρεια του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους να επιβεβαιώσει τις πιστώσεις για τις άγονες γραμμές με αποτέλεσμα να μη γίνεται ο διαγωνισμός στην ώρα του. Όσο για τα χρήματα, που διατίθενται, μπορεί να είναι τα ίδια ποσά, όμως στην ουσία έχουν μειωθεί, αφού έχουν συμπτυχθεί οι κατηγορίες πλοίων που μπορούσαν να προσέλθουν. Υπογραμμίζει δε ότι τα χρήματα που διατίθενται για τα νησιά είναι λίγα, ενώ απαντώντας στο ερώτημα αν υπάρχει κίνδυνος, λόγω της κρίσης για μειώσεις δρομολογίων, είπε ότι δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα.

(ΑΚΟΥΣΤΕ τις δηλώσεις στο ΗΧΗΤΙΚΟ στο Συνημμένο Αρχείο)

Σχετικά με την πρόταση επιδότησης άγονων γραμμών και μεταφορικού ισοδύναμου από την Ε.Ε., ο κ. Χαλκιώτης, ήδη με επιστολή του στους Ευρωβουλευτές Γιώργο Σταυρακάκη, υπεύθυνο του τομέα Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Σπύρο Δανέλλη, υπεύθυνο του τομέα Μεταφορών, έχει αναλύσει το «σκεπτικό» βάσει του οποίου θα μπορούσε να υποστηριχθεί το όλο εγχείρημα για τις περαιτέρω ενέργειες. 
 
Όπως εξηγούσε στην επιστολή του ο κ. Χαλκιώτης: 

“Είναι γνωστό το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας σχετικά με την ακτοπλοϊκή διασύνδεση κυρίως των απομακρυσμένων και απομονωμένων νησιών. Το πρόβλημα αυτό έχει καταστεί πολύ  δριμύτερο λόγω της δημοσιονομικής ασφυξίας. Πιστεύω πως μπορεί να ξεκινήσει μια πρωτοβουλία, με τις κατάλληλες συμμαχίες, για επιδότηση των άγονων γραμμών από πόρους της Ε.Ε. ή για την υλοποίηση του μεταφορικού ισοδύναμου. Μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν υπήρχε άρνηση, αλλά επειδή έχει αναγνωρισθεί πλέον η έννοια της νησιωτικότητας, θεωρώ πως χρειάζεται επαναπροσέγγιση.”
 
ΤΟ «ΣΚΕΠΤΙΚΟ»
Θέμα: Επιδότηση των άγονων γραμμών από την Ε.Ε.
 
Α.  Επειδή:
Αποτελεί γενική πολιτική της Ε.Ε. η άρση των ανισοτήτων και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τις νησιωτικές περιοχές, όπως προκύπτει ιδιαίτερα από το άρθρο 158 της Συνθήκης του Άμστερνταμ (ενίσχυση οικονομικής και κοινωνικής συνοχής, με έμφαση στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών ή νήσων, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών περιοχών) και τη συμπληρωματική δήλωση 30 για τις νησιωτικές περιοχές  της ίδιας συνθήκης (τα διαρθρωτικά προβλήματα των νησιωτικών περιοχών είναι μόνιμα και εμποδίζουν την ανάπτυξη και θα πρέπει να λαμβάνονται ειδικά μέτρα υπέρ των περιοχών αυτών για την καλύτερη ένταξη τους στην εσωτερική αγορά με δίκαιους όρους).
Έχει πλέον αναγνωριστεί η έννοια της νησιωτικότητας και των συνεπαγόμενων ιδιαιτεροτήτων της (εδαφική ασυνέχεια – παρεμβολή  θάλασσας, μικρά μεγέθη εκτάσεων και ενεργού πληθυσμού, υπέρμετρα αυξημένα κόστη που συνεπάγονται μειονεκτική ανταγωνιστική θέση και αδυναμία ισότιμης συμμετοχής των νησιών στην κοινωνική και οικονομική συνοχή), καθώς και ο ρόλος της προκειμένου να επιτευχθεί η κοινωνική, οικονομική και εδαφική συνοχή, σύμφωνα με τα άρθρα 170 και 174 της Συνθήκης της Λισσαβώνας (Άρθρο 170: υπογραμμίζεται η ανάγκη να συνδεθούν οι νησιωτικές, οι μεσόγειες και οι περιφερειακές περιοχές με τις κεντρικές περιοχές της Ένωσης. Άρθρο 174: η Ένωση αποσκοπεί στην ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής της συνοχής και ιδιαίτερα στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών. Μεταξύ των εν λόγω περιοχών, δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στις αγροτικές περιοχές, τις περιοχές που συντελείται βιομηχανική μετάβαση και τις περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα, όπως οι υπερβόρειες περιοχές που είναι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές).
Τα ελληνικά νησιά υποφέρουν από απομόνωση και χαμηλή ελκυστικότητα. Η απομόνωση συνεπάγεται περιορισμένους φυσικούς πόρους, απώλεια ενεργού πληθυσμού, δυσκολία πρόσβασης και μετακίνησης, ελλείψεις στην παροχή εκπαίδευσης και ιατρικής περίθαλψης και προβληματικές δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, ενώ η χαμηλή ελκυστικότητα σημαίνει για τα νησιά χαμηλή οικονομική αποδοτικότητα και αδυναμία επιβίωσης στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η βέλτιστη δυνατή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών αυτών είναι κρίσιμη για την επιβίωση των κατοίκων τους. Στις περιπτώσεις όπου δεν εκδηλώνεται επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την κάλυψη των ακτοπλοϊκών αναγκών (άγονες γραμμές) είναι απαραίτητη η δημόσια χρηματοδότηση των γραμμών αυτών για τους εξής λόγους: 
Ο σεβασμός και εξειδίκευση των διατάξεων της Συνθήκης της Λισσαβώνας και κυρίως της «εδαφικής συνοχής» (άρθρο 174)
Η εφαρμογή των κανόνων αναλογικότητας
Η παροχή ισοδύναμων ευκαιριών στα νησιά για ορισμένες υπηρεσίες και υποδομές (π.χ. ισοδύναμη δυνατότητα πρόσβασης στις μεταφορές, το κεφάλαιο, την ενέργεια, την επικοινωνία, την τεχνολογία κλπ.) με σκοπό την άρση της αδικίας (ισοπολιτεία)
Η προώθηση της ενδογενούς ανάπτυξης των νησιών βασισμένη στην εκμετάλλευση των ιδιαίτερων στοιχείων – πόρων τους, κρατώντας την ισορροπία μεταξύ των διαφορετικών στοιχείων της βιώσιμης ανάπτυξης (περιβάλλον, κοινωνία, οικονομία, πολιτισμός)
Η προσαρμογή της στρατηγικής ανάπτυξης των νησιών στις μακροπρόθεσμες επιδράσεις των εξωτερικών απειλών (αναπτυξιακή ευελιξία).
Εθνικοί λόγοι (υπεράσπιση εθνικής κυριαρχίας)
 
 
Β. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία και με άλλα κράτη-μέλη που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα, ζητάει: 
1. Να εξεταστεί η δυνατότητα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, δηλαδή είτε της εναρμόνισης της τιμής των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, είτε της ισοδύναμης χρηματοδοτικής αντιμετώπισης της κατασκευής και βελτίωσης των μεταφορικών υποδομών τόσο για το χερσαίο όσο και το νησιωτικό χώρο.
2. Να επιδοτούνται οι άγονες γραμμές από ευρωπαϊκούς πόρους, οι οποίοι μπορούν να αντληθούν μέσω των διαρθρωτικών ταμείων και του ταμείου συνοχής. 
 
 

Δείτε επίσης

Κατηγορίες

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Παρακαλώ γράψτε το νούμερο που βλέπετε παρακάτω στο πεδίο 176


Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.