Τα πλοία και η εξέλιξή τους - Δοκιμές εν πλω

Δημοσίευση: 02.12.2019, 15:52
Τελευταία Ενημέρωση: 02.12.2019, 16:06

Ταξιδεύουμε συνεχώς με πλοία, τι γνωρίζουμε όμως γι αυτά και την εξέλιξή τους; Το Cyclades Voice παρουσιάζει άρθρο του Μιχάλη Τριανταφύλλου, συνταξιούχου μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού, απόφοιτου της ΑΔΣΕΝ, (ΑΕΝ), μηχανικών Σκαραμαγκά, που σε κατανοητή από όλους γλώσσα, χωρίς να ξεφεύγει όμως από το επιστημονικό πλαίσιο, μας πληροφορεί για το πως δημιουργείται ένα πλοίο ακολουθώντας όλα τα βήματα από τη σχεδίαση μέχρι την παράδοσή του στους πλοιοκτήτες. Παράλληλα, μας πληροφορεί για τα σημαντικότερα συστήματα που το αποτελούν. Η 11η ενότητα αναφέρεται στις δοκιμές που γίνονται εν πλω. Με αυτήν την ενότητα ολοκληρώνεται ένας πολύ ενδιαφέρων κύκλος ενημέρωσης για τα πλοία τον οποίο δημοσίευσε το Cyclades Voice, που ευχαριστεί ιδιαίτερα τον κ. Μιχάλη Τριανταφύλλου για τη συνεργασία που ως στόχο είχε να πληροφορηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι όσα ενδιαφέροντα ο ίδιος συνέταξε για ένα μεταφορικό μέσο που λίγο ως πολύ χρησιμοποιούν οι περισσότεροι...
Bookmark and Share

Γράφει ο Μιχάλης Τριανταφύλλου*

11. ΔΟΚΙΜΕΣ ΕΝ ΠΛΩ (sea trials)

Για κάποιον που είναι αμύητος στα θέματα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι δοκιμές στη θάλασσα θα μπορούσαν να φανούν σαν μια φιέστα για να γιορτάσουν την ολοκλήρωση του έργου της δημιουργίας του καινούργιου πλοίου και να βραβεύσουν τις προσπάθειες όλων των παραγόντων που συγκέντρωσαν τις δυνάμεις τους, ώστε να επιτευχθεί η ποιότητα της κατασκευής.
Σε κάποιον που είναι μυημένος όμως, οι δοκιμές αυτές μόνο γιορτή δεν είναι.
Είναι η ώρα για ένα βαθύ και εξονυχιστικό έλεγχο, με προσδοκία, και όχι μια απλή ανησυχία, για την απόλυτη λειτουργική απόδοση του κάθε μηχανήματος και του κάθε συστήματος επάνω στο πλοίο.

Είναι η πρώτη και πιθανότατα η τελευταία ευκαιρία για το ναυπηγείο, αλλά και τον πλοιοκτήτη με τους αντιπροσώπους του, από κοινού να βρεθούν και να λειτουργήσουν το πλοίο ώστε να βεβαιωθούν ότι ο κάθε σχεδιαστής, μηχανικός, τεχνίτης, υπεργολάβος ή εργάτης έκανε καλά τη δουλειά του.

Όλα βέβαια τα συστήματα και το κάθε μηχάνημα ξεχωριστά, έχουν δοκιμαστεί και έχουν βρεθεί σε καλή κατάσταση κατά την περίοδο των δοκιμών στον προβλήτα, (dock trials) και θα περίμενε κανείς, ότι οι δοκιμές στη θάλασσα θα ήταν υπόθεση ρουτίνας με εξασφαλισμένη την επιτυχία.

Όμως οι δοκιμές αυτές γίνονται για τον καθορισμό της λειτουργίας του κάθε συστήματος σε συνθήκες πραγματικές επάνω στο πλοίο και μάλιστα τις πιο σκληρές ως εκ τούτου η προσδοκώμενη επιτυχία είναι καθαρά υποθετική.
Όλοι περιμένουν ότι τα συστήματα θα ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που καθορίζονται από τη ναυτική πρακτική, τους διεθνείς κανονισμούς και το συμβόλαιο κατασκευής.

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών το κάθε σύστημα ή μηχάνημα θα κάνει το πρώτο του βήμα, θα μετρηθεί η απόδοση του και θα συγκριθεί με πάρα πολύ αυστηρά πρότυπα και πρέπει να βρεθούν, να μετρηθούν και να αξιολογηθούν όλες οι ατέλειες ή ελλείψεις.
Τόσα πολλά τεστ σε κάθε σημείο του πλοίου, που όμως το ναυπηγείο έχει φροντίσει να ελέγξει και να συντονίσει μέσω ενός χρονοδιαγράμματος και ένα πολύ αυστηρό πρωτόκολλο κοινής αποδοχής μεταξύ του ναυπηγείου, των αντιπροσώπων του πλοιοκτήτη και του νηογνώμονα.

Οι επικεφαλείς όλων των ενδιαφερομένων συμμετέχουν σε όλες τις δοκιμές παρατηρούν, καταγράφουν κάθε παρατήρησή τους και τοποθετούν απόψεις, παρατηρήσεις ή υποδείξεις στα τραπέζια των αδιάκοπων μεταξύ τους συμβουλίων.
Την στιγμή αυτή που σχεδόν όλα είναι έτοιμα, μετά από τόσο σκληρή συλλογική δουλειά, η ημέρα εκείνη που άρχιζε η κοπή των πρώτων ελασμάτων φαντάζει απίστευτα μακρινή
Οι δοκιμές που θα ακολουθήσουν, θα είναι και η τυπική ολοκλήρωση του έργου για να ακολουθήσει αμέσως μετά η παράδοση του στον πλοιοκτήτη.

Το πλοίο προετοιμάζεται έτσι ώστε να υποδεχτεί και να φιλοξενήσει όλους εκείνους που θα κλείσουν τυπικά την αυλαία της τελευταίας πράξης.
· Διοικητικά στελέχη και τεχνικοί του ναυπηγείου
. Αντιπρόσωποι της πλοιοκτήτριας εταιρείας
. Επιθεωρητές του Νηογνώμονα
. Τεχνικοί από την εταιρεία κατασκευής των κυρίων μηχανών καθώς και των σπουδαιότερων μηχανημάτων και συστημάτων του πλοίου γενικότερα.
Ο πλοίαρχος, ο Πρώτος μηχανικός, καθώς και οι αξιωματικοί που θα παραλάβουν το πλοίο μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών.

Το ναυπηγείο, έχει συντάξει και διανείμει το πρόγραμμα των δοκιμών και όλοι οι παράγοντες που συμμετέχουν είναι γνώστες του τι πρόκειται να συμβεί ή του τι ακριβώς πρόκειται να ακολουθήσει την επόμενη στιγμή.
Γίνεται ακριβής μέτρηση των βυθισμάτων και του εκτοπίσματος του πλοίου και καταγράφεται η πυκνότητα του νερού της περιοχής όπου θα διεξαχθούν οι δοκιμές.
Το πρωτόκολλο των δοκιμών αρχίζει να εφαρμόζεται αμέσως μετά την εκκίνηση των μηχανών και την αποκόλληση του πλοίου από τον προβλήτα.
Ενώ το ταξίδι αρχίζει, γίνεται έλεγχος, ρυθμίσεις και δοκιμές σε όλα τα ηλεκτρονικά όργανα για τη ναυσιπλοΐα και τις επικοινωνίες.
Ο έλεγχος θα είναι συνεχής σε όλη τη διάρκεια των δοκιμών. 

1. Δοκιμές ταχύτητας

Σκοπός των δοκιμών ταχύτητας είναι ο καθορισμός της σχέσης μεταξύ της ισχύος της προωστηρίου εγκατάστασης και της ταχύτητας του πλοίου με χάραξη διαγραμμάτων για τα διάφορα βυθίσματα τα οποία έχει το πλοίο στη διάρκεια των δοκιμών. Κατά προτίμηση, πρέπει να είναι φορτωμένο μέχρι του μεγίστου ορίου βύθισης, πράγμα εφικτό για τα δεξαμενόπλοια που μπορούν να αντικαταστήσουν το φορτίο με έρμα. Στους υπόλοιπους τύπους πλοίων αυτό δεν είναι εφικτό, έτσι προβλέπονται δοκιμές ταχύτητας σε άφορτη κατάσταση αλλά και σε ενδιάμεσες
καταστάσεις μέσω ερματισμού.
Οι δοκιμές εκτελούνται κάτω από τις πλέον ιδανικές καιρικές συνθήκες και λαμβάνονται υπόψη η δύναμη και η κατεύθυνση του ανέμου και το βάθος της θάλασσας, (το μικρό βάθος επιδρά αρνητικά στην ταχύτητα του πλοίου).
Η μέτρηση της ταχύτητας γίνεται σε τέσσερα στάδια, που το καθένα περιλαμβάνει ένα ζεύγος διαδρομών με αντίθετη κατεύθυνση, στο 75%, 85%, και 100% της ονομαστικής ισχύος των μηχανών.
Με τις αντίθετες διαδρομές επιδιώκεται η διόρθωση των σφαλμάτων από τον άνεμο και τα θαλάσσια ρεύματα. 

Η εικόνα ίσως περιέχει: ωκεανός, ουρανός, νερό και υπαίθριες δραστηριότητες

Η μέτρηση της ισχύος στους ελικοφόρους άξονες γίνεται με στρεψίμετρα που εφαρμόζονται επάνω σε αυτούς και η ταχύτητα των ελίκων ελέγχεται μέσω μετρητών οπτικοηλεκτρικών παλμικών κυμάτων.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Η μέτρηση των αποστάσεων που διανύει το πλοίο γίνεται με GPS, (global positioning system), σύστημα το οποίο αποτελείται από ένα δέκτη επικοινωνίας με τον πομπό δορυφόρο σε συνδυασμό με ηλεκτρονικό υπολογιστή ανάλυσης δεδομένων και εκτυπωτή. Η θέση του πλοίου ελέγχεται και καταγράφεται από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ανά διαστήματα των 20 sec και δίνει τις τελικές εκτιμήσεις. 

Η εικόνα ίσως περιέχει: τηλέφωνο και οθόνη

2. Δοκιμές πηδαλίων

Είναι δοκιμές που ακολουθούν τις δοκιμές ταχύτητας και αποσκοπούν στην εκτίμηση της ευελιξίας του πλοίου καθώς διαγράφει κύκλους στροφής αριστερά και δεξιά, σε διάφορες γωνίες των πηδαλίων του και ταχύτητες. 

Η εικόνα ίσως περιέχει: ωκεανός και νερό

Γίνεται η μέτρηση του χρόνου που απαιτείται για τη στρέψη των πηδαλίων από την ακραία αριστερή θέση στην ακραία δεξιά θέση, (βάσει κανονισμών 35° αριστερά έως 35° δεξιά).
Επίσης γίνονται στροφές όπου το πλοίο αντιστρέφει την πορεία του κατά 180°, διαγράφοντας ελιγμό βρόγχου, ( στροφή Williamson), και κινήσεις σε πορεία Ζ με συνεχείς αλλαγές, στρέφοντας το πηδάλιο κατά 20° αριστερά και δεξιά ώστε με αυτό τον τρόπο να εκτιμηθεί η ελικτική ικανότητα του πλοίου.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

3. Δοκιμές κράτησης του πλοίου (crash astern)

Γίνεται μέτρηση του χρόνου και της απόστασης που απαιτείται για να ακινητοποιηθεί το πλοίο, όταν δοθεί εντολή στις μηχανές του για κράτηση με μετακίνηση των χειριστηρίων τους από θέση πρόσω ολοταχώς, (full ahead), σε θέση ανάποδα ολοταχώς, (full astern).
Η δοκιμή επαναλαμβάνεται και κατά την αντίστροφη έννοια, από ανάποδα ολοταχώς σε πρόσω ολοταχώς.

4. Δοκιμή αγκυροβολίας

Οι άγκυρες του πλοίου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση ενός σκάφους σε στάση στο λιμάνι και στο αγκυροβόλιο.
Είναι επιτακτική ανάγκη η θέση ενός σκάφους να γίνει δυναμικά σταθερή για να αποφευχθεί οποιοδήποτε ατύχημα, όπως σύγκρουση με άλλα γειτονικά πλοία. Ως εκ τούτου, η δοκιμή των αγκυρών
πραγματοποιείται για να ελέγχεται η λειτουργία ολόκληρου του μηχανισμού αγκυροβολίας.
Τα ακόλουθα είναι τα σημεία που περιγράφουν τη διαδικασία και τις απαιτήσεις κατά τη διάρκεια της θαλάσσιας δοκιμής:
Η δοκιμή διεξάγεται σε βάθος θαλάσσης 80 μέτρων
Η αλυσίδα άγκυρας πέφτει ελεύθερα (τόσο από την αριστερή όσο και από τη δεξιά πλευρά, η μία μετά την άλλη). Κατά τη διάρκεια αυτής της λειτουργίας το φρένο πέδησης εφαρμόζεται 2-3 φορές για να εκτιμηθεί η ικανότητα του.
Τέλος, η άγκυρα παίρνεται ξανά στο πλοίο και η ταχύτητα ανύψωσης μετριέται σημειώνοντας χρόνο διακοπής στο χρονόμετρο για την ανύψωση κάθε μήκους, (κλειδί), της αλυσίδας. Κατά κανόνα, η ταχύτητα ανύψωσης δεν πρέπει να είναι μικρότερη από 9m / min.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

5. Δοκιμές κυρίων μηχανών

Επάνω στις κύριες μηχανές, εκατοντάδες αισθητήρια τροφοδοτούν ένα συνεχές ρεύμα πληροφοριών για παραμέτρους όπως θερμοκρασίες και πιέσεις στα συστήματα ψύξης, λίπανσης, αέρα πλήρωσης των κυλίνδρων, καυσίμου, απαγωγής καυσαερίων, στροφές υπερπληρωτών, στροφές μηχανών, θερμοκρασίες εδράνων, επίπεδα κραδασμών και παραγόμενης ισχύος. Το ρεύμα αυτό των πληροφοριών ρέει προς τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που καταγράφουν και αναλύουν το κάθε δεδομένο και παρακολουθείται από τους μηχανικούς συνεχώς και κάτω από όλες τις συνθήκες του ταξιδιού.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Καθώς όλες οι ασφαλιστικές διατάξεις για την αυτόματη μείωση στροφών, (slow down), και αυτοκράτησης, (shut down), έχουν ελεγχθεί με κάθε σχολαστικότητα στην περίοδο των δοκιμών στον προβλήτα, οι μηχανικοί θέλουν πλέον να ελέγξουν τη συμπεριφορά των μηχανών σε συνθήκες ταξιδίου και να βγάλουν πορίσματα που θα τους οδηγήσουν σε τελικές ρυθμίσεις και βελτιώσεις.
Οι μηχανές "φορτώνονται" σταδιακά και ελέγχονται στο 50, 75, 85, και 100% της ονομαστικής τους ισχύος και λειτουργούν σε κάθε ένα από τα επίπεδα αυτά για χρονικά διαστήματα που καθορίζονται από το πρωτόκολλο των δοκιμών. 

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο

Θα πρέπει να λειτουργήσουν για 6 συνεχείς ώρες με το μέγιστο αριθμό στροφών προκειμένου να δοκιμαστεί η απόδοση σε πλήρες φορτίο.
Για τις αρχικές 1-2 ώρες, λειτουργούν σε ελαφρύ καύσιμο (MDO), για τις επόμενες 3-4 ώρες σε βαρύ καύσιμο (HFO) και τέλος και πάλι για 1-2 ώρες σε MDO. Αυτό γίνεται για να ελεγθεί η διαδικασία μετάβασης από HFO σε MDO αλλά και η συμπεριφορά της κάθε μηχανής στους δυο τύπους καυσίμων.

Μέσα στο πρόγραμμα ελέγχου των μηχανών εντάσσεται η μέτρηση της κατανάλωσης στα διάφορα επίπεδα φόρτωσης που προαναφέρθηκαν, αλλά και ο έλεγχος της έντασης των κραδασμών και του θορύβου, στο μηχανοστάσιο και στους χώρους ενδιαίτησης επιβατών και πληρώματος, σε κοινόχρηστους χώρους, στη γέφυρα και στα ανοικτά καταστρώματα.
Επίσης ελέγχεται η λειτουργία των εξαρτημένων γεννητριών, των μειωτήρων στροφών και όλων των εξαρτημένων βοηθητικών μηχανημάτων, των οικονομητήρων καυσαερίων, (gas boilers) και των μονάδων παραγωγής γλυκού νερού.
Οι τριβείς των ελικοφόρων αξόνων και οι ωστικοί τριβείς ελέγχονται και καταγράφονται οι τιμές θερμοκρασίας που αναπτύσουν κατά τη διάρκεια της λειτουργίας.

Κατ' απαίτηση των επιθεωρητών του Νηογνώμονα ακολουθεί δοκιμή μη επανδρωμένου μηχανοστασίου, (unmanned engine room), όπου εκτός από την παρουσία των επιθεωρητών και του προσωπικού ασφαλείας, το μηχανοστάσιο είναι αφύλακτο. Με τον τρόπο αυτό διαπιστώνεται η λειτουργική του επάρκεια χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία του πληρώματος.
Οι επιθεωρητές αργότερα θα εκδώσουν πιστοποιητικό πλήρως αυτοματοποιημένου μηχανοστασίου.

6. Δοκιμή ηλεκτρογεννήτριας ανάγκης και black out test

Γίνεται κράτηση των κυρίων ηλεκτρογεννητριών και δοκιμάζεται σε πρώτο στάδιο η ικανότητα της γεννήτριας ανάγκης, (emergency generator), να εκκινήσει, να τροφοδοτήσει τον βοηθητικό πίνακα και να αναλάβει όλα τα ηλεκτρικά φορτία για την ασφαλή ναυσιπλοία του πλοίου, έστω και με μειωμένη ισχύ.
Ακολουθεί δοκιμή πλήρους συσκότισης, (black out test), και ελέγχεται η λειτουργία του συστήματος UPS, (uninterrupted power system), το οποίο μέσω συσσωρευτών τροφοδοτεί το δίκτυο του φωτισμού ασφαλείας και τα βασικά συστήματα ναυσιπλοίας και επικοινωνίας, για χρονικό διάστημα το οποίο καθορίζεται από τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας και το πρωτόκολλο της κατασκευής.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα

7. Δοκιμές εναλλακτικών μέσων πρόωσης σε κατάσταση ανάγκης, (emergency take home)

Αναφέρονται σε δοκιμές που γίνονται στα εναλλακτικά συστήματα πρόωσης που διαθέτουν τα σύγχρονα πλοία τα οποία διαθέτουν μία μόνο κύρια μηχανή ώστε σε περίπτωση βλάβης, η οποία δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί απο το πλήρωμα, να κινήσει το πλοίο μέχρι το λιμάνι καταφυγής όπου θα γίνουν οι απαραίτητες επισκευές.
Σαν μηχανή ανάγκης μπορεί είναι μία εκ των ηλεκτρομηχανών, η οποία μέσω μηχανισμών και με κατάλληλους χειρισμούς, συνδέεται με τον ελικοφόρο άξονα του πλοίου. Ακόμα μπορεί να είναι ένας ηλεκτρικός κινητήρας ο οποίος τροφοδοτείται απο τις κύριες γεννήτριες μέσω μετατροπέων τάσης και συχνότητας

Καθώς οι δοκιμές ολοκληρώνονται πλησιάζει η στιγμή παράδοσης του πλοίου στον πλοιοκτήτη του.
Λίγα είναι αυτά που απομένει να γίνουν. Ισως κάποιες ρυθμίσεις ή βελτιώσεις βάσει των παρατηρήσεων που σημειώθηκαν.

Στην περίοδο της εγγύησης, (guarantee period), που θα ακολουθήσει μετά την παράδοση, ο χρόνος της οποίας καθορίζεται από το συμβόλαιο κατασκευής, το πλήρωμα θα σημειώσει όσες ανωμαλίες παρουσιαστούν και το ναυπηγείο είναι υποχρεωμένο να τις αποκαταστήσει, είτε διαθέτοντας τεχνικό προσωπικό είτε εφοδιάζοντας το πλοίο με τα απαραίτητα για την αποκατάσταση ανταλλακτικά.

Εκείνο που θα μπορούσε να παρατηρήσει κάποιος, είναι η ικανοποίηση στα πρόσωπα όλων όσων συμμετείχαν για τη δημιουργία αυτού του τεχνολογικού θαύματος.
Στην υλοποίηση του δεν μπορεί να μετρηθεί το μέγεθος της συνεισφοράς του κάθ' ενός ξεχωριστά από όσους συμμετείχαν, αφού καμμιά λαμαρίνα, καμμιά συγκόλληση, καμία πινελιά δεν έχει την υπογραφή κάποιου μεμονωμένα.
Η γέννηση ενός πλοίου είναι αποτέλεσμα της συλλογικής προσπάθειας εκατοντάδων τεχνικών και εργατών, η ανωνυμία των οποίων φυλάσσεται ευλαβικά στην ολότητα και την αποτελεσματικότητα του έργου.
Αξίζει ένας μεγάλος έπαινος σε όλους αυτούς τους ανώνυμους εργάτες που με πραγματική ευαισθησία κατόρθωσαν να φέρουν το πλοίο σε ένα σημείο όπου η τεχνική και η εμπειρίες τους συνάντησαν τις προσδοκίες των σχεδιαστών.

Τέλος

*Σύντομο βιογραφικό

Ο Μιχάλης Τριανταφύλλου είναι συνταξιούχος Α’ μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού,  απόφοιτος της ΑΔΣΕΝ, μηχανικών Σκαραμαγκά, τάξη 1974,  κάτοχος διπλώματος μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού, Α’ τάξης και μέλος του IMarEST, (Institute of marine engineering science and technology).

Έχει εργαστεί σε εμπορικά πλοία των περισσοτέρων κατηγοριών.
Έχει μεγάλη θητεία στα επιβατηγά /τουριστικά και επιβατηγά / οχηματαγωγά  πλοία μεταξύ των οποίων τα: Γεώργιος Εξπρές, Pacific Star/ Aegean Star, The Azur, Olympic Voyager  & Olympic Explorer, Bluestar Naxos, Bluestar 1 & 2, Bluestar Horizon, Superfast 6,7 και 9.

Έχει παρακολουθήσει τη ναυπήγηση και έχει παραλάβει τα κρουαζιερόπλοια Olympic Voyager & Olympic  Explorer από το ναυπηγείο Blohm & Voss του Αμβούργου, καθώς και το επιβατηγό / οχηματαγωγό πλοίο Superfast 9 από το ναυπηγείο HDW του Κιέλου.

Τα τελευταία χρόνια της ενεργού καριέρας του, διετέλεσε τεχνικός διευθυντής ναυτιλιακής εταιρείας.

Από το γάμο του με τη Στέλλα Γιαμπουρά, έχει δύο κόρες την Άννα και την Αγγελική.

Είναι δημότης και μόνιμος κάτοικος της Νάξου.

Newsroom Cyclades Voice

Δείτε επίσης

Κατηγορίες

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.