Τα πλοία και η εξέλιξή τους - Ο εφιάλτης της φωτιάς και τα μέσα προστασίας

Δημοσίευση: 25.11.2019, 19:40
Τελευταία Ενημέρωση: 25.11.2019, 19:46

Ταξιδεύουμε συνεχώς με πλοία, τι γνωρίζουμε όμως γι αυτά και την εξέλιξή τους; Το Cyclades Voice παρουσιάζει άρθρο του Μιχάλη Τριανταφύλλου, συνταξιούχου μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού, απόφοιτου της ΑΔΣΕΝ, (ΑΕΝ), μηχανικών Σκαραμαγκά, που σε κατανοητή από όλους γλώσσα, χωρίς να ξεφεύγει όμως από το επιστημονικό πλαίσιο, μας πληροφορεί για το πως δημιουργείται ένα πλοίο ακολουθώντας όλα τα βήματα από τη σχεδίαση μέχρι την παράδοσή του στους πλοιοκτήτες. Παράλληλα, μας πληροφορεί για τα σημαντικότερα συστήματα που το αποτελούν. Η 10η ενότητα αναφέρεται στον εφιάλτη της φωτιάς και στα μέσα προστασίας από την πυρκαγιά...
Bookmark and Share

Γράφει ο Μιχάλης Τριανταφύλλου*

10. Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΣΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ

Το MS Norman Atlantic ήταν ένα Roll on - Roll off (ROPAX) οχηματαγωγό πλοίο, που ανήκε στην ιταλική ναυτιλιακή εταιρεία Visemar di Navigazione και από τον Δεκέμβριο του 2014 βρισκόταν σε μίσθωση από την Ελληνική εταιρεία ΑΝΕΚ lines.

Τις 28 Δεκεμβρίου 2014, το πλοίο έπλεε στον πορθμό του Οτράντο, στην Αδριατική θάλασσα, σε δρομολόγιο από την Πάτρα προς την Ηγουμενίτσα και την Ανκόνα. Μια πυρκαγιά ξέσπασε στο κατάστρωμα των οχημάτων, λίγο πριν τις 6:00 τοπική ώρα, μισή ώρα μετά την αναχώρησή του από την Ηγουμενίτσα, μια ενδιάμεση στάση, όταν βρισκόταν 44 ν. μ. (81 χλμ.) βορειοδυτικά της Κέρκυρας και 33 ν. μ. (61 χλμ.) βορειοδυτικά από τους Οθωνούς. Η πυρκαγιά εξαπλώθηκε και παρά τις προσπάθειες εκκένωσης σημειώθηκαν 11 θάνατοι από τη φωτιά και υπήρχαν και 18 αγνοούμενοι.

Περίπου 5 ως 15 πυρκαγιές εκδηλώνονται κάθε χρόνο σε πλοία, οι περισσότερες από τις οποίες στα γκαράζ τους. Η φωτιά που ξέσπασε εν πλω στο οχηματαγωγό «Norman Atlantic», στο οποίο επέβαιναν περίπου 500 άτομα, με τραγικό απολογισμό αρκετών θυμάτων και αγνοουμένων, είναι «αντίγραφο» μιας πυρκαγιάς που σημειώθηκε τον Νοέμβριο του 2012 στο γκαράζ του πλοίου «Κρήτη 2» της ίδιας πλοιοκτήτριας εταιρείας, το οποίο εκτελούσε και τότε το δρομολόγιο Πάτρα – Ανκόνα, χωρίς ωστόσο σε εκείνη την περίπτωση να υπάρξουν θύματα.
Το πόρισμα των πραγματογνωμόνων, απέδωσε το ατύχημα σε βραχυκύκλωμα σε φορτηγό-ψυγείο, σε συνδυασμό με μία ανεκτέλεστη περιπολία για τον έλεγχο του γκαράζ αλλά και προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο σύστημα αυτόματης πυρόσβεσης στον χώρο των οχημάτων.

Παράλληλα η τραγωδία στο «Norman Atlantic» επαναφέρει στις μνήμες με τον θάνατο 14 κούρδων παράτυπων μεταναστών μέσα στο πλοίο «Superfast 3» την 1η Νοεμβρίου 1999. Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε, και ενώ έπλεε 12 ναυτικά μίλια από το λιμάνι της Πάτρας, στο γκαράζ του πλοίου.

Σύμφωνα λοιπόν με έγγραφα αρμοδίων ερευνητών, για το χρονικό διάστημα 1994 - 2011, είχαν σημειωθεί παγκοσμίως 73 ναυτικά ατυχήματα που οφείλονταν σε πυρκαγιές στον χώρο των οχημάτων και τα οποία αναλύθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό. Τα αποτελέσματα της μελέτης ανέδειξαν ότι σε 20 περιπτώσεις η πυρκαγιά προήλθε από ψυγεία φορτηγών/οχημάτων, σε 12 εκ των οποίων τα αίτια της πυρκαγιάς εντοπίστηκαν σε δυσλειτουργία της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης των ψυγείων τους. Εξ αυτών μόνο έξι αποδόθηκαν σε πυρκαγιά που σημειώθηκε στον εξοπλισμό του πλοίου. Επιπλέον, παρατηρείται ότι από το 2002 και εντεύθεν, τουλάχιστον ένα πολύ σοβαρό περιστατικό συμβαίνει ανά έτος, ήτοι εννέα συνολικά περιστατικά ως το 2011, εκ των οποίων τα έξι είχαν ως αποτέλεσμα την ολική απώλεια των πλοίων.

Από τις απαιτήσεις των διεθνών κανονισμών για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, εκείνες που έχουν μια ιδιαίτερη επιρροή στην κατασκευή του πλοίου είναι οι απαιτήσεις που σχετίζονται με την προστασία του και την προστασία των επιβαινόντων από πιθανή πυρκαγιά.

Οι διατάξεις των κανονισμών αυτών έχουν τρεις βασικές επιδιώξεις·

α. Τον διαχωρισμό των χώρων ενδιαίτησης από τους υπόλοιπους χώρους, με διαχωριστικά διαφράγματα τα οποία έχουν την κατάλληλη κατασκευαστική και θερμική αντοχή.
β. Τον εφοδιασμό του πλοίου με τα κατάλληλα μέσα για τον άμεσο εντοπισμό και κατάσβεση μιας πυρκαγιάς.
γ.Την προστασία των μέσων διαφυγής, (κλιμακοστάσια, ανελκυστήρες).
Οι κανονισμοί αναφέρονται σε όλες τις κατηγορίες πλοίων με ιδιαιτερότητες για κάθε μια από αυτές.

Τα διαφράγματα, τα καταστρώματα και οι πόρτες που διαμορφώνουν τους χώρους ενδιαίτησης, υποβάλλονται σε δοκιμές με συγκεκριμένα από τους διεθνείς κανονισμούς κριτήρια και κατατάσσονται σε κατηγορίες - κλάσεις Α,Β,C ανάλογα με την ανθεκτικότητα τους στη φωτιά και το χρόνο προστασίας που παρέχουν στους χώρους που περιβάλλουν.

Στην "Α" κλάση ανήκουν διαφράγματα ή καταστρώματα κατασκευασμένα απο χάλυβα ή παρόμοιο υλικό και είναι ικανά να προφυλάσσουν το χώρο τον οποίο περιβάλλουν από τη διείσδυση του καπνού και της φλόγας για μία ώρα τουλάχιστον.
Στην "Β" κλάση ανήκουν διαφράγματα που παρέχουν προστασία για μισή ώρα τουλάχιστον, ενώ στην "C" κλάση διαφράγματα που είναι κατασκευασμένα από εγκεκριμένα άκαυστα υλικά, χωρίς να ακολουθούν ειδικές απαιτήσεις όσον αφορά τον χρόνο διέλευσης καπνού και φλόγας.
Όταν τα διαφράγματα δεν συνοδεύονται από μόνωση, κατατάσσονται στις κατηγορίες "Α-0" και "Β-0". Όταν όμως υπάρχει μόνωση, από κάποιο εγκεκριμένο άκαυστα υλικό, με σκοπό την προστασία του χώρου από την αύξηση της θερμοκρασίας, τότε ανάλογα με το ρυθμό αύξησης και τη μέγιστη τιμή θερμοκρασίας που αναπτύσσεται στην πλευρά που δεν εκτίθεται άμεσα στη φωτιά, μετά απο χρόνο 15, 30, 60 λεπτών, τα διαφράγματα κατατάσσονται στις κατηγορίες "Α-15", Α-30" και "Α-60", για όσα ανήκουν στην "Α" κλάση και την κατηγορία "Β-15" για αυτά που ανήκουν στη "Β" κλάση.
Το σκάφος, οι υπερκατασκευές και τα υπερστεγάσματα, υποδιαιρούνται με διαφράγματα "Α" κλάσης σε κύριες κάθετες ζώνες το μήκος των οποίων είναι αυστηρά καθορισμένο.
Οι κατακόρυφες αυτές ζώνες υποδιαιρούνται με παρόμοια διαφράγματα και εξασφαλίζεται η προστασία των προσβάσεων και των μέσων διαφυγής.
Τα διαχωριστικά διαφράγματα μέσα στις κύριες κάθετες ζώνες κατα απαίτηση πρέπει να είναι από υλικά Α,Β ή C κλάσης, ανάλογα με τις πιθανότητες έκθεσης σε πυρκαγιά, των χώρων που περιβάλλουν και εάν ο χώρος αυτός καλύπτεται ή όχι από σύστημα κατάκλισης, (sprinkler).

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Μεγάλη προσοχή δίνεται ώστε ανοίγματα επικοινωνίας ανάμεσα στις κύριες ζώνες και τα κλιμακοστάσια και τα οποία εφοδιάζονται με πυροστεγείς πόρτες κατασκευασμένες από υλικό ανάλογης αντοχής στη φωτιά.

Οι πόρτες αυτές υπό κανονικές συνθήκες είναι ανοικτές και συγκρατούνται στη θέση αυτή από ειδικό μηχανισμό ασφάλισης, ώστε να διευκολύνεται η επικοινωνία. Δυνατότητα απασφάλισης, σε περίπτωση φωτιάς, είναι δυνατή είτε μέσω κεντρικού πίνακα ελέγχου ο οποίος είναι τοποθετημένος στη γέφυρα και στον θάλαμο ασφαλείας, εφόσον υπάρχει και απενεργοποιεί τον μηχανισμό συγκράτησης για όλες τις πόρτες ταυτόχρονα.. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα τοπικού χειρισμού, για κάθε μία πόρτα ξεχωριστά. 

Η εικόνα ίσως περιέχει: εσωτερικός χώρος

Οι αεραγωγοί οι οποίοι διαπερνούν τις κύριες ζώνες είναι εφοδιασμένοι με ένα σύστημα αυτόματης απομόνωσης, (damper), σε περίπτωση αύξησης της θερμοκρασίας στο χώρο λόγω πυρκαγιάς.
Συνήθως τα dampers είναι κλειστά όταν ο ανεμιστήρας ή εξαεριστήρας δεν λειτουργεί και ανοίγουν αυτόματα οταν δοθεί εντολή για εκκίνηση.
Η λειτουργία των ανεμιστήρων ελέγχεται από τη γέφυρα του πλοίου ή και άλλους σταθμούς ασφαλείας και σε περίπτωση πυρκαγιάς μπορούν να απομονωθούν είτε κατά ζώνη, είτε όλοι μαζί.

Τα υπερσύγχρονα συστήματά εντοπισμού και συναγερμού, τα οποία ενεργοποιούνται ακαριαία από την δημιουργία του καπνού ή την αύξηση της θερμοκρασίας μέσα στο χώρο...

Η εικόνα ίσως περιέχει: εσωτερικός χώρος

... αλλά και τα συστήματά καταστολής της φωτιάς, όπως ειναι οι διαφόρων τύπων, ανάλογα με το είδος της φωτιάς, πυροσβεστήρες, Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ποτό και εσωτερικός χώρος

... τα αυτόματα συστήματα ραντισμού και κατάκλισης με νερό , οι μόνιμες εγκαταστάσεις παροχής νερού...

 Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

... διοξειδίου του άνθρακα, Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

... αδρανούς αερίου ή αφρού, αλλά και η συνεχής εκπαίδευση και επαγρύπνηση των πληρωμάτων, μπορούν να εγγυηθούν για ένα αρκετά υψηλό δείκτη προστασίας από τον εφιάλτη της φωτιάς.

Συνεχίζεται...

*Σύντομο βιογραφικό

Ο Μιχάλης Τριανταφύλλου είναι συνταξιούχος Α’ μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού,  απόφοιτος της ΑΔΣΕΝ, μηχανικών Σκαραμαγκά, τάξη 1974,  κάτοχος διπλώματος μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού, Α’ τάξης και μέλος του IMarEST, (Institute of marine engineering science and technology).

Έχει εργαστεί σε εμπορικά πλοία των περισσοτέρων κατηγοριών.
Έχει μεγάλη θητεία στα επιβατηγά /τουριστικά και επιβατηγά / οχηματαγωγά  πλοία μεταξύ των οποίων τα: Γεώργιος Εξπρές, Pacific Star/ Aegean Star, The Azur, Olympic Voyager  & Olympic Explorer, Bluestar Naxos, Bluestar 1 & 2, Bluestar Horizon, Superfast 6,7 και 9.

Έχει παρακολουθήσει τη ναυπήγηση και έχει παραλάβει τα κρουαζιερόπλοια Olympic Voyager & Olympic  Explorer από το ναυπηγείο Blohm & Voss του Αμβούργου, καθώς και το επιβατηγό / οχηματαγωγό πλοίο Superfast 9 από το ναυπηγείο HDW του Κιέλου.

Τα τελευταία χρόνια της ενεργού καριέρας του, διετέλεσε τεχνικός διευθυντής ναυτιλιακής εταιρείας.

Από το γάμο του με τη Στέλλα Γιαμπουρά, έχει δύο κόρες την Άννα και την Αγγελική.

Είναι δημότης και μόνιμος κάτοικος της Νάξου.

Newsroom Cyclades Voice

Δείτε επίσης

Κατηγορίες

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.