Ταξιδεύουμε συνεχώς με πλοία, τι γνωρίζουμε όμως γι αυτά και την εξέλιξή τους;

Δημοσίευση: 16.09.2019, 15:09
Τελευταία Ενημέρωση: 16.09.2019, 18:29

Τα πλοία αποτέλεσαν από πολύ παλιά και συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό μεταφορικό μέσο ανθρώπων και προϊόντων - εμπορευμάτων κάθε είδους, συμβάλλοντας έτσι σε μέγιστο βαθμό στην επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών λαών με διαφορετική ιστορία, πολιτισμό, γλώσσα, αλλά και στην οικονομία, τόσο σε διεθνές όσο και σε τοπικό επίπεδο. Ένα μεταφορικό μέσο που ιδιαίτερα στη χώρα μας χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό όλο το χρόνο, σε ακόμη δε μεγαλύτερο την καλοκαιρινή περίοδο μεταφέροντας από νησί σε νησί, εκτός από τους μόνιμους κατοίκους, χιλιάδες επισκέπτες από όλον τον κόσμο! Τι γνωρίζουμε όμως για τα πλοία και την εξέλιξή τους; Το Cyclades Voice θα παρουσιάζει κάθε Δευτέρα άρθρο του Μιχάλη Τριανταφύλλου, συνταξιούχου μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού, απόφοιτου της ΑΔΣΕΝ, (ΑΕΝ), μηχανικών Σκαραμαγκά, που σε κατανοητή από όλους γλώσσα, χωρίς να ξεφεύγει όμως από το επιστημονικό πλαίσιο, θα μας πληροφορήσει για το πως δημιουργείται ένα πλοίο ακολουθώντας όλα τα βήματα από τη σχεδίαση μέχρι την παράδοσή του στους πλοιοκτήτες. Παράλληλα, μας πληροφορεί για τα σημαντικότερα συστήματα που το αποτελούν...
(Φωτογραφία: Μιχάλης Τριανταφύλλου)
Bookmark and Share

Γράφει ο Μιχάλης Τριανταφύλλου*

Σε αυτή τη σύνθετη εποχή που τη χαρακτηρίζει η τεχνική πολυπλοκότητα, τα πλοία εξακολουθούν ακόμα να ασκούν γοητεία και να μαγεύουν τον άνθρωπο.
Λίγοι είναι αυτοί που θα μπορούσαν να αντισταθούν στην πρόκληση του ταξιδιού και της περιπέτειας.

Αλήθεια γιατί τα πλοία βγάζουν μια αύρα περιπέτειας και παγκοσμιότητας; Ίσως γιατι μέσω των χιλιετηρίδων έχουν γίνει αναπόσπαστο τμήμα της εξελικτικής πορείας του ανθρώπου ανοίγοντας παγκόσμιους δρόμους επικοινωνίας, πολιτισμού και εμπορίου.

Μέχρι χθες οι δρόμοι της θάλασσας καθορίζονταν με την βοήθεια των αστεριών και των ανέμων.Σήμερα η γοητεία των Ομηρικών πλοίων του Οδυσσέα αντικαταστάθηκε απο την κολοσσιαία ατσάλινη κατασκευή και τα υπέρ σύνθετα συστήματα, απο αξιόπιστες μηχανές και δορυφορική ναυτιλία που επιτρέπουν στα πλοία να ακολουθούν τους δρόμους τους με ακρίβεια και με ασφάλεια.

Όμως η ναυπηγική βιομηχανία αντιμετωπίζει σήμερα πολλά προβλήματα όπως ειναι το διαρκώς αυξανόμενο μέγεθος των πλοίων, η έλειψη ειδικευμένου εργατοτεχνικού προσωπικού, η συνεχής ανατίμηση των υλικών και η συχνή μεταβολή των διεθνών νομισματικών συνθηκών.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία εχει να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό μέσα στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο, την έλλειψη αξιωματικών και πληρωμάτων, τις διεθνείς συγκυρίες που μεταβάλλουν τις τιμές των ναύλων, καθώς και τις πολύ αυστηρές απαιτήσεις των διεθνών κανονισμών οι οποίοι, ας μη κρυβόμαστε, δεν ενθαρρύνουν τέτοιου είδους επιχειρηματικά ανοίγματα.

Λέγοντας «ναυτιλιακή βιομηχανία» ή γενικότερα «ναυτιλία», εννοούμε όλες τις δραστηριότητες που συνδέονται και υποστηρίζουν τις θαλάσσιες μεταφορές ανθρώπων και αγαθών. Πρόκειται για αναπόσπαστο στοιχείο των ειρηνικών διεθνών εμπορικών συναλλαγών της ανθρωπότητας. Πλοία διαφόρων τύπων, μεταφέρουν ανθρώπους, ξηρά και υγρά φορτία συσκευασμένα ή σε χύμα μορφή, καθώς επίσης οχήματα, ζώα κ.ά. σε όλα τα πλάτη και μήκη της γης. Το σύνολο των εμπορικών πλοίων τα οποία φέρουν τη σημαία ενός κράτους αποτελούν το Εμπορικό Ναυτικό του κράτους αυτού.

Διανύουμε εποχές εξελίξεων. Η ναυτιλιακή και ναυπηγική βιομηχανία θα πρέπει να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον των εκάστοτε κυβερνήσεων της χώρας μας ώστε να δοθούν δραστικές λύσεις στα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν, έτσι ώστε η Ελλάδα με την προαιώνια ναυτική της παράδοση να πάρει και να διατηρήσει παγκόσμια πρωτιά.

ΠΛΟΙΑ: ΕΞΕΛΙΞΗ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ;

1. Η ΑΡΧΗ

’Ηταν καιρός, πολλές δεκαετίες πρίν, που για να δημιουργηθεί ένα καινούριο πλοίο, ο σχεδιαστής καθόταν ήρεμα στον πάγκο του, πιθανότατα κάτω από τη σκιά κάποιου δένδρου, με την πένα στο χέρι και με μαεστρία σχεδίαζε μέχρις ότου σχημάτιζε το σκαρί με τη μορφή που θα τον ικανοποιούσε.
Στη συνέχεια ξεσήκωνε τις γραμμές του μοντέλου και τις χρησιμοποιούσε για να χτίσει το πλοίο του με μοναδικό υλικό το ξύλο απο δρύ, μαόνι, τίκ κ.α.

Όλη αυτή η διαδικασία είναι περισσότερο σύνθετη και περίπλοκη σήμερα.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός, σύννεφο και υπαίθριες δραστηριότητες

Τα πλοία κατασκευάζονται από μέταλλο, κινούνται με μηχανές φτιαγμένες απο ατσάλι και τα χειρίζονται "ατσάλινοι" τεχνοκράτες. Δεν σχεδιάζονται πλέον απο εμπειρικούς μερακλήδες και η διακασία της σχεδίασης έχει αντικατασταθεί απο μαθηματικές φόρμουλες, μεγάλης ισχύος υπολογιστές και εξειδικευμένη software technology, "συμφωνία" γνωστή σαν ναυπηγική αρχιτεκτονική, (naval architect).

Η μέθοδος που ακολουθείται για την "ενορχήστρωση" της διαδικασίας παραγωγής δεν είναι γραμμική αλλά μοιάζει με σπιράλ.
Ο πελάτης, πλοιοκτήτης, και ο ναυπηγός κινούνται μαζι επάνω στις σπείρες του και περιστρέφονται απο την περιφέρεια πρός το κέντρο, διυλίζοντας παραμέτρους στην κοινή πορεία τους και μέχρι να φτάσουν στον πυρήνα, όπου θα συμφωνήσουν για τον κοινό σκοπό τους, πως δηλαδή θα πραγματοποιήσουν την αποστολή τους.

Η εικόνα ίσως περιέχει: υπαίθριες δραστηριότητες

Στην κοινή αυτή πορεία πελάτης και ναυπηγός θα αναλύσουν όλα τα βασικά σημεία για το σχεδιασμό του πλοίου: υδροστατική, υδροδυναμική, διαστάσεις, δομή και σχήμα, διευθέτηση χώρων, ισχύς, ταχύτητα, επιλογή είδους πρόωσης και προωστήριων μηχανών, επιλογή του μηχανολογικού, ηλεκτρολογικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, μεταφορική ικανότητα, συμμόρφωση προς τους διεθνείς κανονισμούς για την ασφάλεια της πλεύσης και την προστασία των επιβαινόντων και του περιβάλλοντος, εύκολη διαχείρηση και λειτουργικότητα. Επίσης λαμβάνεται η μέριμνα για την εύκολη συντήρηση, την χαμηλή κατανάλωση, την ευστάθεια και τέλος για το κόστος της κατασκευής.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός και υπαίθριες δραστηριότητες

Οι απαιτήσεις του πλοιοκτήτη, όσον αφορά την σχεδίαση, την εργασία και τα υλικά καθώς και τον εξοπλισμό, την ταχύτητα, κατανάλωση καυσίμου, την μεταφορική ικανότητα και οτιδήποτε άλλο έχει συμφωνηθεί, καθορίζονται με κάθε λεπτομέρεια και συντάσσεται ειδικό συμφωνητικό, (specification).
Η σχεδίαση θα πρέπει να πληρεί τους νόμους και τους διεθνείς κανονισμούς για μικρά ή μεγάλα, υπερατλαντικά, ταξίδια.
Στο γενικό μέρος του συμφωνητικού περιγράφονται τα γενικά χαρακτηριστικά του υπο ναυπήγηση πλοίου.
Οτιδήποτε δεν περιγράφεται στο συμφωνητικό αλλα είναι απαίτηση των διεθνών κανονισμών ή θέμα ναυτικής πρακτικής, το ναυπηγείο είναι υποχρεωμένο να το προβλέψει και να το συμπεριλάβει στην όλη κατάσκευή.
Τέλος, όλα τα συστήματα και μηχανήματα, θα πρέπει να ελεγχθούν για την καλή λειτουργία τους πρίν το πλοίο παραδωθεί στούς πλοιοκτήτες, με δοκιμές που διεξάγονται στο εργοστάσιο παραγωγής, στην προβλήτα και στην ανοικτή θάλασσα, (shop, dock & sea trials).

Θα ήταν σκόπιμο, πριν προχωρήσω να αναφέρω όλους τους πρωταγωνιστές της ιστορίας. Όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται για να φθάσει στο φινάλε της με happy end.

Ας τους παρουσιάσω λοιπόν:
- Ο πλοιοκτήτης (Owner) και οι εντεταλμένοι αντιπρόσωποι του, (Owner’s repressentatives).
-Ο σχεδιαστής, (Designer).
-Το ναυπηγείο, (Shipyard).
-Οι υπεργολάβοι, (Subcontractors).
-Οι αρχές, (Authorities). Μπορεί να εκπροσωπούν το κράτος τη σημαία του οποίου θα φέρει το πλοίο μετά την νηολόγησή του ή το κράτος στο οποίο θα κατασκευαστεί το πλοίο. Ελέγχουν την πιστή τήρηση και εφαρμογή των κανόνων τους.
-Ο νηογνώμονας, (Classification Society). Παρακολουθεί όλη την διαδικασία της σχεδίασης, της κατασκευής και των δοκιμών και εγγυάται για την εφαρμογή των κανόνων ασφάλειας και ποιοτικής δεοντολογίας και αργότερα στη διάρκεια ολόκληρης της ζωής του πλοίου διενεργεί ελέγχους και εκδίδει πιστοποιητικά για την καλή συντήρηση και την λειτουργία του.
-Ο Πλοίαρχος και ο Πρώτος μηχανικός. Είναι τα ανώτερα στελέχη που θα παραλάβουν και θα διευθύνουν το πλοίο μετά την παράδοσή του απο το ναυπηγείο στους πλοιοκτήτες.

Συνεχίζεται...

*Ο Μιχάλης Τριανταφύλλου είναι συνταξιούχος  μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού,  απόφοιτος της ΑΔΣΕΝ, (ΑΕΝ), μηχανικών Σκαραμαγκά, τάξης 1974, και κάτοχος διπλώματος μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού,  Α’ τάξης.
Έχει εργασθεί ως Α’ μηχανικός σε πλοία των περισσοτέρων κατηγοριών, με μεγάλη θητεία στα επιβατηγά τουριστικά και επιβατηγά πλοία μεταξύ των οποίων τα : Γεώργιος Εξπρές, The Azur, Olympic Voyager  & Olympic Explorer, Bluestar Naxos, Bluestar 1 & 2, Bluestar Horizon, Superfast 6,7 και 9.
Έχει παρακολουθήσει τη ναυπήγηση και έχει παραλάβει σαν Α’ μηχανικός τα πλοία Olympic Voyager & Explorer από το ναυπηγείο Blohm & Voss του Αμβούργου, καθώς και το πλοίο Superfast 9 από το ναυπηγείο HDW του Κιέλου.
Τα τελευταία χρόνια της ενεργού καριέρας του διετέλεσε τεχνικός διευθυντής ναυτιλιακής εταιρείας.
Από το γάμο του με τη Στέλλα Γιαμπουρά έχει δύο κόρες, την Άννα και την Αγγελική.
Είναι δημότης και μόνιμος κάτοικος της Νάξου.

Newsroom Cyclades Voice

Δείτε επίσης

Κατηγορίες

Εισάγετε το σχόλιό σας

Όνοματεπώνυμο


E-mail:


Κείμενο
0 από 1500 χαρακτήρες



Το μήνυμα σας ΔΕΝ θα δημοσιευτεί εάν:
  • Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, χυδαία,
    προσβλητικά ή ανάρμοστα με οποιοδήποτε άλλο τρόπο σχόλια.
  • Παραβιάζει το νόμο ή υποκινεί ανθρώπους να διαπράξουν κάποιο έγκλημα.
  • Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Περιέχει στοιχεία που μπορεί να επηρεάσουν δικαστικές διαδικασίες.
  • Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
  • Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).
  • Δεν είναι σχετικό με το συγκεκριμένο Debate.
Δεν δημοσιεύονται σχόλια γραμμένα σε greeklish ή/και κεφαλαία.